W odpowiedzi na wyzwania sektora TSL
Ostatnie lata były wyjątkowo trudne dla transportu, spedycji i logistyki. Pandemia, blokada Kanału Sueskiego, konflikt na Ukrainie czy kryzysy transportowe w regionie Morza Czerwonego wystawiały sektor na liczne próby. Te niespodziewane wydarzenia, nazywane „czarnymi łabędziami,” doprowadziły do zakłóceń w dostawach, wzrostu cen frachtu i problemów kadrowych. Firmy stanęły przed koniecznością podejmowania natychmiastowych decyzji, co wymagało dostępu do wiarygodnych i aktualnych danych. W odpowiedzi na te potrzeby Konrad Dąbrowski zaproponował koncepcję Banku Informacji Transportu i Logistyki – scentralizowanej platformy, która nie tylko gromadzi, ale także przetwarza i analizuje dane w czasie rzeczywistym.Od teorii do praktyki – jak to działa?
Bank Informacji to przełomowe rozwiązanie, które łączy dane ze wszystkich etapów łańcucha dostaw: od zaopatrzenia i magazynowania po transport i dostawę końcową. Narzędzie to umożliwia optymalizację procesów w sposób zsynchronizowany, uwzględniając wpływ każdego etapu na pozostałe. Jak wyjaśnia Konrad Dąbrowski, niezależny ekspert PITD, dzięki dostępowi do danych w czasie rzeczywistym dział transportu, analizując informacje z zaopatrzenia i magazynów, może lepiej planować trasy i unikać pustych przebiegów, co redukuje koszty i zmniejsza ślad węglowy.Korzyści z posiadania
Nowe narzędzie to więcej niż baza danych, to centrum wiedzy, które pozwala na:1. Lepszą widoczność i kontrolę – dzięki zintegrowanej platformie decydenci mogą monitorować wszystkie operacje, co usprawnia proces podejmowania decyzji.
2. Optymalizację procesów operacyjnych – usprawnienia w jednym dziale mają pozytywny wpływ na cały łańcuch dostaw, co prowadzi do oszczędności i zwiększenia efektywności.
3. Szybsze reagowanie na zmiany – w obliczu dynamicznego rynku możliwość analizy trendów i przewidywania pozwala firmom dostosowywać się do aktualnych warunków.
4. Minimalizację błędów i redundancji – jednolita baza danych pozwala na eliminację powielanych informacji i zmniejsza ryzyko błędów.
5. Wsparcie strategicznych decyzji – dostęp do bieżących danych ułatwia podejmowanie kluczowych decyzji długoterminowych.
6. Wspieranie innowacji – analiza danych wskazuje na obszary do poprawy i sprzyja wdrażaniu nowych technologii.
Dzięki takim funkcjom przedsiębiorstwa mogą zredukować koszty magazynowania, optymalizować trasy transportowe i poprawić jakość obsługi klienta. Bank Informacji wspiera firmy w budowaniu długofalowych strategii opartych na faktach, co staje się niezbędne w zmiennym otoczeniu rynkowym.
Praktyczne zastosowanie
W praktyce Bank Informacji Transportu i Logistyki można wykorzystać w handlu detalicznym, gdzie analiza big data i sztuczna inteligencja wspierają firmy w planowaniu dostaw na podstawie lokalnych preferencji, trendów zakupowych i sezonowości. Dla operatorów logistycznych nowe narzędzie integruje dane o trasach, przepustowości magazynów oraz aktualnych warunkach operacyjnych, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie flotą i szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów.Korzyści dla klienta końcowego obejmują zwiększenie efektywności operacyjnej – koncepcja banku informacji zapewnia dostęp do danych, które umożliwiają lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw, co przekłada się na sprawniejsze operacje i bardziej efektywne zarządzanie kosztami, a w rezultacie na niższą cenę dla klienta. Optymalizacja procesów poprzez integrację danych z różnych źródeł pozwala również na prognozowanie trendów. Uproszczona komunikacja wspiera automatyzację i skraca czas obsługi, co finalnie zwiększa satysfakcję klienta powiedział w trakcie debaty PITD, Paweł Kolera, kierownik ds. rozwoju UNIQ LOGISTIC.
Platforma innowacji i postępu
Konrad Dąbrowski podkreśla, że mamy do czynienia z czymś więcej niż agregatem danych. Narzędzie może pełnić rolę platformy dla innowacji, wspierając firmy technologiczne w testowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań w logistyce. Dzięki dostępowi do szerokiego zakresu danych, Bank Informacji nie tylko wspiera operacyjne aspekty zarządzania, ale także staje się katalizatorem rozwoju sektora TSL.Precyzyjne badanie procesów i możliwości ich usprawnienia, po którym może nastąpić konfiguracja lub wytworzenie dedykowanego oprogramowania jest jedną z dróg do znaczącej optymalizacji kosztów i czasu poświęcanego na realizację zadań wskazuje Piotr Góra, analityk systemowy w Pentacomp.
Nowa era zarządzania danymi w logistyce
Koncepcja opublikowana na łamach Polskiego Instytutu Transportu Drogowego otwiera nową erę zarządzania łańcuchami dostaw, oferując firmom elastyczne, scentralizowane narzędzie do monitorowania i optymalizacji całego procesu. W czasach, gdy dane stają się cennym zasobem, takie rozwiązania mogą zapewnić przewagę konkurencyjną i zwiększyć odporność na kryzysy. Koncepcja ta nie musi mieć zastosowania tylko w TSL, ale też w nowoczesnym rolnictwie czy przemyśle.Bank Informacji Transportu & Logistyki – Nowoczesny szlak do zarządzania łańcuchem dostaw w sieci retail - raport do pobrania TUTAJ
Źródło: Polski Instytut Transportu Drogowego