Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Doskonale sprawdziła się w systemie trzyzmianowym

Utworzona: 2024-07-09


W pełni elektryczna Scania 25P od marca 2023 r. jest istotnym elementem floty samochodów ciężarowych pracujących dla Volkswagen Poznań - obsługuje codzienne dostawy podzespołów do fabryki w stolicy Wielkopolski. Po roku użytkowania pojazdu spółka planuje rozbudowę floty o kolejne dwa elektryczne samochody ciężarowe.

Pracująca od marca 2023 r. w Volkswagen Poznań Scania 25P, realizująca codzienne dostawy do zakładów, w ciągu miesiąca pokonuje 4-5 tys. km. Z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu nr 1 w poznańskim Antoninku przewiozła w okresie roku ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy. Elektryczna ciężarówka wyposażona jest w pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, a jej maksymalny zasięg to około 80 km. Przestrzeń ładunkowa o długości 9 m daje możliwość przewiezienia ładunku o objętości 63 m3, a ładowność wynosi 15,5 tony. Takie możliwości pojazdu są wystarczające dla realizacji tego projektu.

Średnie zużycie energii Scanii 25P to 0,97 kWh/km. Łatwo zatem obliczyć, że w czasie pracy dla poznańskiej firmy, gdy przejechała łącznie około 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej. Samochód ciężarowy z konwencjonalnym napędem spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że w pełni elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o około 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla jaka pochłania w ciągu roku las rosnący na powierzchni około 10ha. Ważną informacją jest również to, że pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, które to zasilane są tylko podczas rozładunku towaru.

Volkswagen Poznań: energia tylko ze źródeł odnawialnych

Od 2018 roku zakłady produkcyjne w Poznaniu i Swarzędzu, a od 2019 roku we Wrześni, są w 100 proc. zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Stąd pracująca tu Scania 25P ładowana jest również energią pochodzącą w całości z takiego źródła. Na specjalnej stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW zlokalizowanej na terenie Volkswagen Poznań, można baterię uzupełnić „do pełna” w niecałe 40 minut. Ładowanie wykonywane jest podczas operacji rozładunku towarów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu.

W ubiegłym roku, realizując kolejne założenia naszej prośrodowiskowej strategii, podjęliśmy decyzję o włączeniu do floty obsługującej dostawy części do fabryki w Poznaniu w pełni elektrycznej ciężarówki Scania 25P. Dziś widzimy jak bardzo słuszna była to decyzja. Dlatego już w najbliższych miesiącach flota ta powiększy się o kolejne dwa w pełni elektryczne pojazdy. Zielona logistyka to bowiem mniej emisji i mniej hałasu emitowanego do otoczenia. To również świetny przykład optymalizacji operacji logistycznych mającej kluczowy wpływ nie tylko na środowisko ogólnie, ale także na bezpośrednie sąsiedztwo naszych zakładów mówi Stefanie Hegels, Prezeska Volkswagen Poznań.

To rozwiązanie sprawdza się doskonale

Przewozy just-in-time to jeden z najbardziej wymagających typów transportu. Rozwiązanie transportowe Scania sprawdza się w nim doskonale, gwarantując precyzję i zeroemisyjność dostaw. Pojemność akumulatorów, układ napędowy i komfort kabiny w pojeździe zostały wybrane tak, aby jak najlepiej wspierać kierowcę w codziennej pracy. Transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu rozpatrujemy w kategoriach systemowych, dlatego specyfikacja pojazdu została opracowana w porozumieniu z VW Poznań na podstawie analizy potrzeb firmy. Współpraca z VW Poznań dowodzi, że kolejne procesy transportowe mogą być z powodzeniem elektryfikowane. W Scania oferujemy szereg rozwiązań, które rozwijamy równolegle w ramach działań zmierzających do ograniczenia wpływu branży na środowisko naturalne. Pojazdy akumulatorowe są jednym z nich, ale w naszej ocenie najważniejszym komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska. S.A.
Rozwiązanie przetestowane w ciągu ponad roku na trasie Swarzędz – Antoninek przyniosło oczekiwane efekty, dlatego Volkswagen Poznań podjął decyzję, by szukać kolejnych relacji do obsługi przez bezemisyjne pojazdy ciężarowe. Spółka chce, by w drugiej połowie roku dwa kolejne takie pojazdy dołączyły do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.



Źródło: Volkswagen Poznań
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE