Rząd Wspólnoty Walenckiej przeznaczył na ten cel 38 milionów euro, obejmując wsparciem zarówno lokalnych, jak i krajowych przewoźników. Według danych udostępnionych przez Konsorcjum ds. Odszkodowań Ubezpieczeniowych, powódź spowodowała całkowite zniszczenie ponad 2 600 ciężarówek i 2 000 przyczep. Nowa linia pomocy oferuje rekompensaty do 9 000 euro na każdą uszkodzoną ciężarówkę i 15 000 euro na autobus, pod warunkiem że pojazd został wyrejestrowany z powodu nieodwracalnych szkód.
Co ważne, z pomocy mogą skorzystać także przedsiębiorcy spoza Wspólnoty Walenckiej, co wyróżnia inicjatywę regionalną na tle braku działań ze strony rządu centralnego w Madrycie. Mimo wielokrotnych apeli FENADISMER – jednej z największych federacji przewoźników drogowych w Hiszpanii – władze centralne dotąd nie uruchomiły żadnego mechanizmu wsparcia dla firm transportowych dotkniętych klęską żywiołową.
Choć w początkowej wersji dekretu o pomocy rząd Wspólnoty Walenckiej wykluczył firmy transportowe z grona beneficjentów, w styczniu podjęto decyzję o rozszerzeniu pomocy na samozatrudnionych przewoźników i firmy transportowe, których flota została zniszczona podczas październikowych ulew i powodzi. Decyzja władz Walenckich spotkała się z pozytywnym odbiorem środowiska transportowego. Uznano ją za konkretną reakcję na realne potrzeby sektora, który ucierpiał nie tylko materialnie, ale również operacyjnie – przez utratę środków transportu i przestoje logistyczne.
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-06-24