Dane opublikowane na jego profilu LinkedIn wskazują na pogłębiający się kryzys w międzynarodowych przewozach drogowych realizowanych przez polskie firmy. Nie jest dobrze! Likwidacja firm transportowych przyspiesza – napisał Maciej Wroński we wpisie. Wskazuje on, że na podstawie danych z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), tylko w pierwszym półroczu 2025 roku znacząco wzrosła liczba wygaszanych licencji wspólnotowych. Jeśli ten trend się utrzyma, to w skali całego roku liczba ich wygaśnięć może być trzykrotnie wyższa niż w roku 2024.
Podobne niepokojące zjawisko widoczne jest w przypadku zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego tu również można spodziewać się podwojenia liczby wygaszeń. Co istotne, zezwolenia te obejmują zarówno transport krajowy, jak i międzynarodowy. Jak zauważa prezes TLP, oznacza to, że transport krajowy radzi sobie znacznie lepiej niż segment międzynarodowy, który wyraźnie traci na konkurencyjności i odporności. Niepokojący pozostaje także spadek liczby zatrudnionych kierowców spoza UE, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe w polskich firmach. Choć tempo tego spadku jest mniejsze niż w 2024 roku, to trend nadal utrzymuje się na minusie.
I co na to Ministerstwo Infrastruktury? pyta we wpisie Maciej Wroński, wskazując na potrzebę pilnej reakcji ze strony decydentów. Branża transportowa od miesięcy zwraca uwagę na niesprzyjające otoczenie regulacyjne i rosnące obciążenia, które uderzają przede wszystkim w małe i średnie firmy realizujące przewozy międzynarodowe.
Utworzona: 2025-07-22