Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nowy budżet UE: miliardy euro na infrastrukturę, logistykę i dekarbonizację transportu

Utworzona: 2025-07-23


Komisja Europejska przedstawiła propozycję nowych wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2028–2034, których całkowita wartość sięga niemal 2 bilionów euro. Budżet ten ma wzmocnić odporność UE na kryzysy, wspierać transformację klimatyczną i cyfrową, a także zwiększyć konkurencyjność europejskiej gospodarki.

Dla sektora transportu i logistyki to dokument o szczególnym znaczeniu – zawiera szereg instrumentów, które mogą bezpośrednio wpłynąć na infrastrukturę, łańcuchy dostaw, dekarbonizację i rozwój nowych technologii. Z perspektywy branży najistotniejsze są planowane inwestycje w infrastrukturę oraz środki wspierające cyfryzację i transformację energetyczną transportu. W nowym budżecie przewidziano kontynuację i znaczące rozszerzenie instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), w ramach którego sfinansowana zostanie modernizacja korytarzy transportowych, terminali intermodalnych, mostów oraz połączeń drogowych i kolejowych.

Dodatkowym filarem będzie Europejski Fundusz na rzecz Konkurencyjności o wartości 409 miliardów euro, który wesprze rozwój innowacyjnych technologii i infrastruktury logistycznej. Fundusz ten będzie ukierunkowany m.in. na czystą transformację, rozwój rozwiązań cyfrowych i wzmacnianie odporności łańcuchów dostaw w całej UE. Na poziomie regionalnym przewidziano uproszczenie polityki spójności oraz wprowadzenie krajowych i regionalnych planów partnerstwa. Dzięki nim środki unijne będą kierowane tam, gdzie przyniosą największy efekt społeczny i gospodarczy – także w sektorze transportu lokalnego. Dla słabiej rozwiniętych regionów, w tym części Polski, zagwarantowano minimalny poziom wsparcia porównywalny z obecną perspektywą finansową.

Nowe ramy finansowe przewidują również wprowadzenie nowych źródeł dochodów UE, z których część dotyczy branży transportowej i logistycznej. Chodzi m.in. o wpływy z systemu ETS, które obejmą transport drogowy, a także mechanizm CBAM (graniczne cło węglowe), który będzie miał wpływ na ładunki pochodzące spoza UE. Duże firmy operujące w UE – w tym potencjalnie także operatorzy logistyczni – objęte zostaną składką ryczałtową CORE.

Komisja zapowiada również utworzenie specjalnego mechanizmu kryzysowego o wartości do 400 miliardów euro, który będzie można aktywować w przypadku dużych zakłóceń w funkcjonowaniu rynku – np. w wyniku kryzysu energetycznego, blokad granic czy poważnych zakłóceń w logistyce. Środki te mają umożliwić państwom członkowskim szybkie działania i zabezpieczenie infrastruktury krytycznej.

Kluczowe elementy nowego budżetu UE istotne dla TSL

🚩 „Łącząc Europę” (CEF) - zwiększenie finansowania dla infrastruktury transportowej, w tym projektów transgranicznych, terminali intermodalnych i korytarzy logistycznych.

🚩 Europejski Fundusz na rzecz Konkurencyjności (409 mld EUR) - wsparcie dla rozwoju czystych i inteligentnych technologii w logistyce oraz odporności łańcuchów dostaw.

🚩 Krajowe i regionalne plany partnerstwa - uproszczony dostęp do funduszy na projekty transportowe, w tym dla lokalnych operatorów i MŚP.

🚩 Nowe obciążenia środowiskowe:
◾ ETS - objęcie emisji CO₂ z transportu drogowego,
◾ CBAM - cła węglowe na towary spoza UE,
◾ CORE - składka od dużych firm działających w UE.

🚩 Mechanizm kryzysowy (400 mld EUR) – wsparcie finansowe w przypadku zakłóceń w transporcie i logistyce, np. w sytuacjach nadzwyczajnych lub kryzysowych.

Źródło: Komisja Europejska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels