Dodatkowym filarem będzie Europejski Fundusz na rzecz Konkurencyjności o wartości 409 miliardów euro, który wesprze rozwój innowacyjnych technologii i infrastruktury logistycznej. Fundusz ten będzie ukierunkowany m.in. na czystą transformację, rozwój rozwiązań cyfrowych i wzmacnianie odporności łańcuchów dostaw w całej UE. Na poziomie regionalnym przewidziano uproszczenie polityki spójności oraz wprowadzenie krajowych i regionalnych planów partnerstwa. Dzięki nim środki unijne będą kierowane tam, gdzie przyniosą największy efekt społeczny i gospodarczy – także w sektorze transportu lokalnego. Dla słabiej rozwiniętych regionów, w tym części Polski, zagwarantowano minimalny poziom wsparcia porównywalny z obecną perspektywą finansową.
Nowe ramy finansowe przewidują również wprowadzenie nowych źródeł dochodów UE, z których część dotyczy branży transportowej i logistycznej. Chodzi m.in. o wpływy z systemu ETS, które obejmą transport drogowy, a także mechanizm CBAM (graniczne cło węglowe), który będzie miał wpływ na ładunki pochodzące spoza UE. Duże firmy operujące w UE – w tym potencjalnie także operatorzy logistyczni – objęte zostaną składką ryczałtową CORE.
Komisja zapowiada również utworzenie specjalnego mechanizmu kryzysowego o wartości do 400 miliardów euro, który będzie można aktywować w przypadku dużych zakłóceń w funkcjonowaniu rynku – np. w wyniku kryzysu energetycznego, blokad granic czy poważnych zakłóceń w logistyce. Środki te mają umożliwić państwom członkowskim szybkie działania i zabezpieczenie infrastruktury krytycznej.
Kluczowe elementy nowego budżetu UE istotne dla TSL
🚩 „Łącząc Europę” (CEF) - zwiększenie finansowania dla infrastruktury transportowej, w tym projektów transgranicznych, terminali intermodalnych i korytarzy logistycznych.🚩 Europejski Fundusz na rzecz Konkurencyjności (409 mld EUR) - wsparcie dla rozwoju czystych i inteligentnych technologii w logistyce oraz odporności łańcuchów dostaw.
🚩 Krajowe i regionalne plany partnerstwa - uproszczony dostęp do funduszy na projekty transportowe, w tym dla lokalnych operatorów i MŚP.
🚩 Nowe obciążenia środowiskowe:
◾ ETS - objęcie emisji CO₂ z transportu drogowego,
◾ CBAM - cła węglowe na towary spoza UE,
◾ CORE - składka od dużych firm działających w UE.
🚩 Mechanizm kryzysowy (400 mld EUR) – wsparcie finansowe w przypadku zakłóceń w transporcie i logistyce, np. w sytuacjach nadzwyczajnych lub kryzysowych.
Źródło: Komisja Europejska