Zmiany w przepisach - najważniejsze punkty:
🚩 Podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej z 40 do 44 ton dla zestawów drogowych wyposażonych w co najmniej pięć osi. To odpowiedź na postulaty przewoźników dotyczące poprawy efektywności przewozów krajowych.🚩 Dodatkowe 2 tony dla transportu intermodalnego - w przypadku operacji łączących transport drogowy z koleją lub żeglugą, masa całkowita może wynieść maksymalnie 46 ton.
🚩 Zwiększenie masy i długości zestawów dla przewozu drewna w kłodach - dla tras do 150 km pomiędzy miejscem wyrębu a zakładem przetwórstwa drzewnego. To rozwiązanie ma wspierać sektor leśno-drzewny.
🚩 Wydłużenie dozwolonej długości zestawów przewożących elementy długie i niepodzielne - takie jak rury, belki czy profile stalowe, co pozwoli lepiej dopasować transport do potrzeb branży metalurgicznej.
🚩 Zniesienie obowiązku zezwoleń na przejazdy zestawami EuroModularnymi (EMS) - tzw. megazestawy o długości do 32 metrów i masie całkowitej do 72 ton będą mogły poruszać się bez dodatkowych zezwoleń, pod warunkiem zgodności z wymogami technicznymi i poruszania się po wyznaczonej sieci dróg.
🚩 Wzrost maksymalnej dopuszczalnej wysokości do 4,5 metra - dla przewozów słomy, żywych zwierząt oraz zaopatrzenia zakładów przemysłowych znajdujących się w odległości do 50 km. Dotychczas taki limit obowiązywał wyłącznie dla transporterów pojazdów i naczep kontenerowych.
Nowe przepisy mają charakter przełomowy i wpisują się w politykę modernizacji oraz ograniczania emisji w transporcie drogowym. Wejdą w życie dzień po publikacji, z wyjątkiem zmian dotyczących masy i nacisków osi, które zaczną obowiązywać po trzech miesiącach, a dla cystern – po sześciu miesiącach.
Źródło: DGT