Wspólne stanowisko w tej sprawie ogłosili m.in. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów), Common Road Transport Office (zrzeszające BGL z Niemiec, FNTR z Francji i NLA z Norwegii) oraz holenderska organizacja przewoźników TLN. Sygnatariusze z zadowoleniem przyjęli fakt, że duńska prezydencja UE zadeklarowała chęć osiągnięcia ogólnego porozumienia w sprawie rewizji przepisów jeszcze w trakcie swojego półrocznego przewodnictwa.
Według organizacji, dalsza zwłoka w przyjęciu znowelizowanej dyrektywy o masach i wymiarach pojazdów hamuje rozwój transportu zeroemisyjnego. Pomimo silnego poparcia sektora dla celów klimatycznych UE, przedsiębiorcy borykają się z poważnymi barierami:
🚩 wciąż niskim poziomem wdrożeń pojazdów bezemisyjnych w wielu krajach,
🚩 niewystarczającą infrastrukturą ładowania i tankowania,
🚩 wyższymi kosztami całkowitego użytkowania ciężarówek elektrycznych i wodorowych w porównaniu z dieslami.
Dlatego autorzy apelu podkreślają, że państwa członkowskie powinny jak najszybciej zakończyć negocjacje i:
✅ zaktualizować limity mas całkowitych i nacisków na osie tak, aby odpowiadały konstrukcji i masie pojazdów zeroemisyjnych,
✅ przyjąć dodatkowe przepisy wspierające efektywność operacyjną i dekarbonizację transportu drogowego.
Jak zaznaczono, nowelizacja dyrektywy stanowi „kluczowy krok” w kierunku bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego systemu transportowego w Europie. Przedstawiciele branży liczą, że dalsze prace legislacyjne ruszą w tempie adekwatnym do skali wyzwań klimatycznych i rynkowych.
Źródło: ACEA
Utworzona: 2025-07-29