🚩Pierwszy przypadek - jazda bez zalogowanej karty
Około godziny 8:30 zatrzymano do kontroli ciężarówkę marki Scania z naczepą typu chłodnia, należącą do polskiego przewoźnika. Kierowca wykonywał krajowy transport szybko psujących się artykułów spożywczych z Rokszyc do Rzeszowa, co umożliwiało mu poruszanie się mimo obowiązującego zakazu ruchu. Po odczytaniu danych z karty kierowcy i tachografu okazało się, że w czasie jazdy kierowca formalnie odbywał odpoczynek dobowy. Analiza trasy i dodatkowe wyjaśnienia potwierdziły, że wylogował on swoją kartę z tachografu, po czym kontynuował jazdę, rejestrując aktywność dopiero następnego dnia już po dojeździe na załadunek.
Za niewłaściwą obsługę tachografu, skutkującą brakiem rejestracji czasu jazdy, prędkości i przebytej drogi, wszczęto postępowanie administracyjne wobec przedsiębiorcy. Kierowca został ukarany mandatem w wysokości 2000 zł, a jego prawo jazdy zatrzymano na trzy miesiące.
🚩Drugi przypadek - jazda na dwóch kartach
Niecałe trzy godziny później w tym samym miejscu zatrzymano kolejną Scanię z naczepą, również należącą do polskiego przewoźnika. Również w tym przypadku kierowca przewoził artykuły spożywcze, co pozwalało mu poruszać się podczas obowiązywania zakazu ruchu. Analiza danych z tachografu i karty kierowcy wzbudziła podejrzenia inspektora, że kierowca może używać drugiej karty. Rozmowa z kontrolowanym potwierdziła przypuszczenia – mężczyzna przyniósł i oddał inspektorowi dodatkową kartę kierowcy.
Za to naruszenie wszczęto postępowanie administracyjne wobec przewoźnika. Kierowca, podobnie jak w pierwszym przypadku, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i stracił prawo jazdy na trzy miesiące.
Źródło: WITD Kielce
Utworzona: 2025-08-19