Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Polscy przewoźnicy najczęściej łamią przepisy w Czechach - wyniki kontroli INSID

Utworzona: 2025-08-21


Czeska Inspekcja Transportu Drogowego (INSID), która rozpoczęła działalność 1 lipca 2025 roku, podsumowała pierwszy miesiąc pracy. W tym czasie inspektorzy przeprowadzili 1397 kontroli ciężarówek i autobusów, z czego w 416 przypadkach – czyli w prawie co trzecim pojeździe – stwierdzono naruszenia przepisów.

Wystawiono 281 mandatów na łączną kwotę 487 tys. CZK oraz nałożono 148 kaucji o wartości ponad 4,1 mln CZK. Najczęściej odnotowywanym problemem były naruszenia związane z czasem pracy kierowców. Inspektorzy wykrywali przypadki przekraczania maksymalnego dozwolonego czasu jazdy, skracania wymaganych przerw i odpoczynków dobowych oraz tygodniowych. Zdarzały się sytuacje, w których kierowcy prowadzili pojazd przez ponad 7 godzin bez żadnego postoju. Według INSID to jedne z najpoważniejszych przewinień, ponieważ zmęczeni kierowcy prowadzący ciężarówki stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Sankcje w takich przypadkach nakładane są nie tylko na kierowców, ale także na przewoźników, którzy odpowiadają za przestrzeganie reżimu pracy.

Nowoczesne technologie znacząco wspierają inspektorów w codziennej pracy. System DSRC pozwala na zdalny odczyt danych z inteligentnych tachografów w poruszających się pojazdach, co umożliwia szybkie wychwycenie nieprawidłowości, takich jak jazda bez karty kierowcy. Inspektorzy mają także dostęp do danych z okresu 56 dni, dzięki czemu mogą łatwo ocenić, czy kierowca sporadycznie popełnił błąd, czy też notorycznie łamie przepisy. W lipcu wykryto przypadek kierowcy, który naruszał czas jazdy lub odpoczynku niemal codziennie – 54 razy w ciągu 56 monitorowanych dni.

Oprócz problemów związanych z czasem pracy ujawniano także inne poważne naruszenia, w tym manipulacje tachografami, ingerencje w systemy ograniczające emisję spalin, przeciążenia pojazdów, brak wymaganych dokumentów czy nieprzestrzeganie zasad przewozu towarów niebezpiecznych. W przypadku rażących naruszeń stosowano środki skrajne – od zatrzymania tablic rejestracyjnych i unieruchomienia pojazdu po odstawienie go na parking na 48 godzin.

Z analizy wyników kontroli wynika, że więcej problemów dotyczyło pojazdów zagranicznych niż czeskich. Spośród 1397 skontrolowanych pojazdów, 733 miały rejestracje zagraniczne (52,5%), a najwięcej naruszeń stwierdzono wśród przewoźników z Polski, Słowacji i Rumunii. INSID prowadził działania nie tylko na autostradach, gdzie przeprowadzono 422 kontrole, ale także na drogach I i II klasy oraz lokalnych. Właśnie na drogach lokalnych odnotowano najwyższy odsetek naruszeń – ponad 40%.

Źródło: INSID
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels