Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jak zachęcać, kierować i szkolić legalnie przebywających migrantów do pracy w transporcie?

Utworzona: 2021-09-17


To główny temat debaty zorganizowanej przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU), w której wzięli udział przedstawiciele sektora transportu drogowego oraz politycy i reprezentacji instytucji Unii Europejskiej.

W miarę jak gospodarka europejska zaczyna wychodzić z pandemii, sieci transportowe i łańcuchy dostaw nadal borykają się z rosnącym niedoborem wykwalifikowanych kierowców zawodowych, co od dawna stanowi problem dla sektora transportu drogowego. W zależności od kraju, istnieją różne przyczyny i rozwiązania. Jednym z powszechnych sposobów poprawy sytuacji w wielu przypadkach jest przyciągnięcie bardziej zróżnicowanej siły roboczej, w tym ludzi młodych, kobiet i migrantów.

Wśród prelegentów wirtualnej debaty ze strony Komisji Europejskiej wystąpili Karima Delli, przewodnicząca Komisji TRAN Parlamentu Europejskiego oraz Clare Daly, członek parlamentarnej Komisji LIBE, Magdalena Jagiello, tymczasowy kierownik działu, oraz członkinie IRU: Isabelle Maître z francuskiego stowarzyszenia FNTR oraz Caroline Blom-De Ruiter z holenderskiego TLN.

Debatę rozpoczęła Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU, przedstawiając osiągnięte do tej pory wyniki, takie jak Karta Kierowcy, która powstała z inicjatywy IRU, nowe normy unijne i spodziewane finansowanie unijne dla bezpiecznych i chronionych parkingów oraz, co ważne, polityczne uznanie problemu przez Komisję Europejską w jej Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności.

Karima Delli, posłanka do Parlamentu Europejskiego, wyraziła swoje poparcie dla inicjatywy branżowej mającej na celu dotarcie do migrantów, uznając ją za rozwiązanie szybkie i praktyczne, które również pomoże w integracji migrantów. Eurodeputowana Clare Daly przedstawiła kilka konkretnych inicjatyw komisji LIBE Parlamentu Europejskiego na rzecz integracji migrantów w ramach UE, oraz raport analizujący bariery i potencjalne rozwiązania.

Magdalena Jagiello, reprezentująca Komisję Europejską, przedstawiła plan działań UE oraz przekazała informacje o dostępnych możliwościach finansowania. Przyznała również, że potrzeba dalszych działań, podkreślając, że Komisja jest otwarta na propozycje branżowe.

Isabelle Maitre z FNTR i Caroline Blom-De Ruiter z TLN podały przykłady udanej integracji i rekrutacji kierowców. Firmy takie jak Transports Main Forte we Francji i Bentvelzen w Holandii osiągnęły dobre wyniki w szkoleniu i pomocy udzielanej migrantom spoza UE w podjęciu pracy zawodowych kierowców.

Konkretne przykłady z Francji i Holandii, ale także przykłady przedstawione przez innych członków IRU biorących udział w debacie, uwidoczniły poważne bariery. Należą do nich problemy z uznawaniem praw jazdy uzyskanych w krajach trzecich, wysokie koszty dostępu do zawodu, bariera językowa, względy religijne, bariery kulturowe, w tym dla kobiet, status prawny migrantów, długi proces uzyskiwania kwalifikacji oraz brak pośrednich miejsc pracy przed uzyskaniem zezwolenia na bycie kierowcą zawodowym. Pomimo tych trudności, pozytywne przykłady i wola polityczna wykazane podczas debaty napawają nadzieją, że uda się znaleźć rozwiązania.

Nasze przesłanie dla decydentów politycznych na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym jest jasne: pomóżcie branży transportowej w zdobyciu potrzebnych pracowników i pomóżcie społeczeństwu przyjąć legalnych migrantów. Miliony firm transportowych w UE potrzebują kierowców i są gotowe pomóc powiedziała Raluca Marian.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels