Podczas targów Translogistica Poland 2021 Marek Loos, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Transport Manager" zaprosił do rozmowy na stoisku firmy OnTurtle, operatora kart paliwowych dla sektora transportu drogowego, Jacka Nowakowskiego - managera IVECO Poland odpowiedzialnego za napędy gazowe. Rozmowa dotyczyła m.in. opłacalności zastosowania paliwa gazowego w transporcie oraz kwestii ekologicznych.
Specjalista przyznał, że od około dwóch miesięcy obserwowane są duże zwyżki cen paliwa gazowego notowane na europejskich giełdach. Podrożał jednak nie tylko gaz, ale i inne nośniki energii, jak olej napędowy, prąd czy węgiel. Jego zdaniem, analiza sytuacji na globalnych rynkach napawa optymizmem. Widać bowiem znaczną poprawę w kontraktach "futures" na giełdzie holenderskjiej, gdzie gaz od drugiego kwartału 2022 będzie o połowę tańszy niż dzisiaj, a w kolejnych latach jego notawania są nawet niższe o 70%. Oznacza to, że przy wysokich cenach oleju napędowego rozwiązania gazowe będą ekonomicznie opłacalne.
Celowość wprowadzenia do flot środków transportu z napędem gazowym należy rozpatrywać jednak nie tylko z punktu widzenia ekonomiki eksploatacji, ale również ekologii. Duzi operatorzy logistyczni, marki globalne, wymagają od przewoźników, aby w ich flotach były pojazdy zasilane gazem, które realnie potrafią obniżyć ślad węglowy w całym łańcuchu dostaw. Polska ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 2022 r. nakłada na spółki komunalne obowiązek, aby w ich flotach uczestniczących przy realizacji zadań publicznych przynajmniej 10-procentowy udział miały pojazdy zasilane energią elektryczną lub gazem. Ten udział będzie musiał się zwiększyć do 30% w roku 2025.
Link do rozmowy na kanale YouTube
Źródło: YouTube
Fot. Cezary Bednarski
Utworzona: 2022-01-19