Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Truck.pl

Ciągnik, który pokazuje pazur

Utworzona: 2021-07-04


Jazda próbna DAF-em XF z dołączanym napędem przedniej osi.

Z myślą o ciągnikach siodłowych DAF CF i XF 4x2, które czasami muszą być użytkowane w warunkach terenowych, DAF wprowadził Paul Xtra Power (PXP): hydrauliczny napęd na przednią oś załączany jednym przełącznikiem. Jak taki pojazd sprawdza się w praktyce mogliśmy przekonać się podczas jazd próbnych ciągnikiem XF 480 FT PXP (4x2/4x4), sprzężonym z naczepą wywrotką Meiller.

Poza dołączanym napędem ciągnik nie różnił się od standardowych „koni” DAF XF z serii Pure Excellence, oferowanej od 2017 roku. Przypomnijmy, że są to pojazdy o większej wydajności i podwyższonym komforcie kierowcy w porównaniu z wcześniejszymi ciągnikami niderlandziej marki. Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7 proc. zużycie paliwa. Tę generację XF cechuje również zwiększona ładowność oraz poprawiony design kabiny wewnątrz i na zewnątrz

Zestawem złożonym z ciągnika XF 480 i zładowanej naczepy wywrotki wyruszyliśmy na kaszubskie drogi. Okolice Gdańska są dobrym terenem do sprawdzenia takiego pojazdu – wijące się po pagórkach wąskie szosy, niekiedy podziurawione i spore podjazdy to okazja do przeegzaminowania napędu i zawieszenia, a na terenie żwirowni mogliśmy ocenić działanie dołączanego napędu.

Po co napęd dołączany?

Rozwiązanie PXP powstało z myślą o pojazdach ciężarowych użytkowanych głównie na trasie, które czasami muszą jednak pokonać odcinki w trudnym terenie lub na śliskiej nawierzchni. Przykładem może być transport kruszywa, po które zestaw musi wjechać na teren żwirowni. Nowy napęd powstał we współpracy z firmą Paul Nutzfahrzeuge i jest dostępny w ciągnikach siodłowych DAF CF i XF 4×2 napędzanych silnikiem Paccar MX-11 lub MX-13. Ma być dostępny także w podwoziach do zabudowy jeszcze w tym roku.

W przypadku pojazdów ciężarowych użytkowanych tylko okazjonalnie w terenie stały napęd na wszystkie osie zwykle wiąże się z wysokimi kosztami zakupu, serwisowania i zużycia paliwa. Czasami jednak dodatkowa przyczepność może okazać się bardzo pomocna przy pokonywaniu zagłębień terenu, piaszczystych dróg, nieutwardzonych placów rozładunkowych oraz stromych podjazdów. To właśnie z myślą o tego typu trudnych warunkach DAF wprowadził do oferty opcjonalny napęd hydrauliczny przedniej osi załączany za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej.

Jak to działa? Jeżeli układ zarejestruje poślizg kół osi napędzanej, PXP załącza się automatycznie. Układ zwiększa siłę przyczepności kół przedniej osi w miarę wzrostu poślizgu tylnych kół. Dołączany napęd działa na czterech pierwszych biegach oraz na pierwszym i drugim biegu wstecznym. Przy prędkości powyżej 20 km/h (lub od piątego biegu wzwyż) napęd PXP przełącza się z powrotem w tryb gotowości. Układ ponownie załącza się automatycznie przy niższych prędkościach gdy, jednocześnie, wymagają tego warunki na drodze.

Dołączany napęd przedniej osi wykorzystuje do pracy silniki hydrauliczne zamontowane w obu piastach kół, z których każdy generuje moment obrotowy o wartości co najmniej 6.435 Nm przy maksymalnym ciśnieniu w układzie wynoszącym 360 bar. Wyjątkową cechą zastosowanej konstrukcji jest zasilanie silników, za które odpowiada pompa hydrauliczna zamontowana bezpośrednio na silnikowej przystawce odbioru mocy. Takie umiejscowienie pompy pozwoliło zmniejszyć masę własną i zachować kompaktowość rozwiązania bez konieczności przebudowy komponentów ewentualnych zabudów. Ponadto pompa hydrauliczna może posłużyć do napędzania podzespołów, takich jak dźwigi, żurawie, urządzenia hakowe, stabilizatory i siłowniki bramowców, z pełną wydajnością. Oznacza to, że wymagany jest tylko jeden zbiornik hydrauliczny, co przekłada się na mniejszą masę i większą oszczędność przestrzeni.

Całość materiału dostępna na stronie.
Do ulubionych Truck.pl
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels