Prezes LTG Cargo Egidijus Lazauskas jest przekonany, że połączenie terminalu KIT z europejską siecią kolejową to nie tylko osiągnięcie gospodarcze dla Litwy, ale także kolejny element konsekwentnej realizacji celów polityki Zielonego Ładu.
Ruch kolejowy został uznany za jeden z najbardziej przyjaznych dla środowiska środków transportu. UE oficjalnie stwierdziła, że aby zmniejszyć emisje CO2, transport towarów na odległość powyżej 300 km musi się odbywać koleją lub drogą morską, a pojazdy drogowe powinny pełnić funkcję transportu „ostatniej mili”. Połączenie kolei europejskiej z terminalem KIT otwiera dodatkowe możliwości rozwoju ekologicznego transportu kolejowego, zmniejszając tym samym emisję CO2 z przyczep i zwalniając autostrady – mówi E. Lazauskas.Aby połączyć Kowno z resztą Europy, odcinek między nowym terminalem intermodalnym a granicą polsko-litewską musiał zostać przebudowany zgodnie ze standardem europejskim.
Od kilku lat pracujemy nad tym, aby pierwszy pociąg towarowy dotarł do KIT na standardowych torach stosowanych w UE. Z pewnością nie przesadzę mówiąc, że przebudowa węzła kolejowego w Kownie i dostosowanie go do potrzeb Kolei Bałtyckiej była jednym z najbardziej złożonych projektów infrastruktury kolejowej, jakie zrealizowano na Litwie w ostatnim czasie – kontynuuje E. Lazauskas.Do roku 2025 Girteka planuje przewozić 20% ładunków całopojazdowych koleją realizując w ten sposób swoja strategię zmniejszania emisji i zwiększania wykorzystania kolei intermodalnych.
W 2020 roku ok. 5% ładunków całopojazdowych transportowanych przez Girteka Logistics zostało przewiezionych koleją intermodalną. Pozwoliło to firmie na zmniejszenie emisji CO2 o 4% w porównaniu z 2019 r., co oznacza zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 8000 ton. W pierwszej połowie 2021 r. Girteka Logistics przekroczyła już liczbę naczep przewiezionych transportem intermodalnym w roku 2020 r. i wszystko wskazuje na to, że do końca roku uda się jej podwoić ubiegłoroczny wynik.
Źródło: Girteka Logistics