Mniejsze koszty zakupu
Ale zacznijmy od początku... Dlaczego do transportu skał osadowych rosyjskie kompanie górnicze wybierają wywrotki drogowe? Przede wszystkich dlatego, że jedno wozidło sztywnoramowe i odpowiadająca jego klasie duża ładowarka kosztują znacznie więcej niż kilka wywrotek drogowych na wzmocnionych podwoziach oraz mniejszych ładowarek. Zużycie paliwa i koszt części zamiennych, w tym podlegających nieustannemu zużyciu opon, są również mniejsze w przypadku wywrotek na podwoziach samochodów ciężarowych.Ponieważ szerokość samochodów ciężarowych jest mniejsza niż wozideł kopalnianych, potrzebują one mniej szerokich dróg technologicznych, a to oznacza znaczną rezerwę dla zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych.
Większa mobilność
W przypadku awarii samochodu ciężarowego na miejsce usterki przyjeżdża mobilny serwis, a jeśli nie ma możliwości wykonania naprawy na terenie kopalni – pojazd wyjeżdża na drogę publiczną. Ponadto wywrotka drogowa jest bardziej uniwersalna niż specjalistyczny pojazd przeznaczony do eksploatacji w kopalni. Po zakończeniu pracy w jednej kopalni, ciężarówka może po drogach publicznych pojechać na nowe, nawet bardzo odległe, miejsce pracy. A duży pojazd kopalniany wymaga wcześniejszego rozłożenia na części, dowiezienia do drogi kolejowej, a następnie transportu pociągiem do nowego miejsca pracy, gdzie ponownie należy go złożyć. Przy czym zabudowę, zespawaną podczas montażu z kilku części, najprawdopodobniej będzie trzeba zostawić w dotychczasowym miejscu.Krótsze przestoje
Wozidła pracują w trybie całodobowym. Jeśli awarii ulega wywrotka drogowa, to z obiegu wyłączone jest zaledwie 21-25 m3 przestrzeni ładunkowej. Rozwinięta sieć serwisowa większości producentów podwozi i dostępność części zapasowych w magazynach wpływają także na skrócenie okresu przestoju.Odporne skrzynie
Im większa ładowność wywrotki, tym większa jej efektywność. Niska masa własna skrzyni pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych i wzrost produktywności. Objętość skrzyni wynosi 21-25 m3, a ładowność samochodu waha się w granicach 30-40 ton.W trakcie przewozu ładunku o dużej frakcji skrzynia podlega ciągłemu zużyciu. Dlatego do jej wykonania polski producent stosuje wytrzymałą stal Hardox, którą cechuje duża odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne.
Ochrona opon
Podczas pracy z urobkiem skalnym opony podlegają przyspieszonemu zużyciu, a warunki eksploatacji ogumienia pogarszają spadające ze skrzyń odłamki. Ostre kamienie zakleszczające się między kołami wywrotek pracujących w kopalniach mogą przebić oponę. Aby kamienie nie wpadały między koła, zabudowy kopalniane KH-Kipper wyposażone są w specjalne noże do wybijania kamieni, które wydłużają okres eksploatacji opon i ograniczają koszt napraw.Tylne fartuchy wywrotek górniczych W1MV wykonane są z mocnej gumy – elastyczne chlapacze nie odrywają się tak często jak aluminiowe lub stalowe. Kamienie odbijają się od nich, a w przypadku uszkodzenia łatwo je wymienić. Stalowe nakładki wzdłuż burt bocznych nie pozwalają kamieniom spadać i odbijać się od kół i podwozia w trakcie załadunku i transportu. Światła tylne zawieszone są na gumach, co niweluje wibracje powstające podczas jazdy. Kratka ze stali nierdzewnej ochrania światła przed uszkodzeniami.
Zima niestraszna
Surowce naturalne wydobywa się w Rosji przez cały rok, również zimą, gdy niskie temperatury utrudniają eksploatację sprzętu, szczególnie podczas opadów śniegu, mgieł lub gołoledzi. Zimą, z powodu wilgotności, urobek skalny niekiedy przymarza do skrzyni. Jak temu zaradzić? Przyklejaniu się lepkich materiałów zapobiega specjalny kształt skrzyni, pochylona przednia burta i podgrzewanie podłogi spalinami. Dzięki temu nawet w niesprzyjających warunkach urobek wysypuje się całkowicie.Co ważne, punkty smarne zlokalizowane są w łatwo dostępnych miejscach. Ułatwia to konserwację i zwiększa bezpieczeństwo, bo kierowca nie musi wspinać się na zabudowę.
Dopasowane rozwiązania
Niekiedy z powodu ograniczonej wysokości wyładunku, zamiast jednego dużego dachu osłaniającego całą kabinę, na wywrotkach montuje się skrócony daszek i dodatkowe, oddzielne zabezpieczenie na kabinie. Eliminuje to niebezpieczeństwo wpadania ładunku w przestrzeń między kabiną i skrzynią oraz ogranicza możliwość powstawania uszkodzeń przy załadunku ładowarką. Dzięki takiemu rozwiązaniu wysokość wyładunkowa wynosi nawet 1,5 m mniej niż w standardowym wariancie.Skrzynię na podwoziu Scanii 8x4 wykonano zgodnie z wymaganiami zamawiającego, który zastrzegł, że wysokość wywrotki nie może przekraczać 3400 mm. Konstruktorom udało się zachować wysokość 3300 mm, a wysokość burt wynosi 1650 mm.
Szeroko otwierana tylna burta zamykana jest za pomocą lin – zamontowanych po jednej z każdej strony. Podłoga, uniesiona w tylnej części, nie pozwala na wypadanie materiału w czasie jazdy po pochylonej powierzchni – szczególnie ładunku o niskiej frakcji.
Źródło: KH-Kipper