Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Diamentowa wywrotka

Utworzona: 2021-08-15


Podwozie Scanii 8x4 z zabudową samowyładowczą KH-Kipper trafi do testów w jednej z największych kopalni odkrywkowych diamentów w Rosji. Wzmocniona zabudowa W1MV przeznaczona jest do przewozu skalnej masy w różnych warunkach klimatycznych na terenie wyrobisk odkrywkowych, gdzie pozyskuje się surowce naturalne.

Branża górnicza wymaga wytrzymałego i niezawodnego sprzętu. To zalety kopalnianych zabudów samowyładowczych KH-Kipper, które pracują już w wielu krajach świata (m.in. Rosja, Ukraina, Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan) przy wydobyciu złota, gipsu, węgla lub materiałów niemetalicznych.

Mniejsze koszty zakupu

Ale zacznijmy od początku... Dlaczego do transportu skał osadowych rosyjskie kompanie górnicze wybierają wywrotki drogowe? Przede wszystkich dlatego, że jedno wozidło sztywnoramowe i odpowiadająca jego klasie duża ładowarka kosztują znacznie więcej niż kilka wywrotek drogowych na wzmocnionych podwoziach oraz mniejszych ładowarek. Zużycie paliwa i koszt części zamiennych, w tym podlegających nieustannemu zużyciu opon, są również mniejsze w przypadku wywrotek na podwoziach samochodów ciężarowych.

Ponieważ szerokość samochodów ciężarowych jest mniejsza niż wozideł kopalnianych, potrzebują one mniej szerokich dróg technologicznych, a to oznacza znaczną rezerwę dla zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych.

Większa mobilność

W przypadku awarii samochodu ciężarowego na miejsce usterki przyjeżdża mobilny serwis, a jeśli nie ma możliwości wykonania naprawy na terenie kopalni – pojazd wyjeżdża na drogę publiczną. Ponadto wywrotka drogowa jest bardziej uniwersalna niż specjalistyczny pojazd przeznaczony do eksploatacji w kopalni. Po zakończeniu pracy w jednej kopalni, ciężarówka może po drogach publicznych pojechać na nowe, nawet bardzo odległe, miejsce pracy. A duży pojazd kopalniany wymaga wcześniejszego rozłożenia na części, dowiezienia do drogi kolejowej, a następnie transportu pociągiem do nowego miejsca pracy, gdzie ponownie należy go złożyć. Przy czym zabudowę, zespawaną podczas montażu z kilku części, najprawdopodobniej będzie trzeba zostawić w dotychczasowym miejscu.

Krótsze przestoje

Wozidła pracują w trybie całodobowym. Jeśli awarii ulega wywrotka drogowa, to z obiegu wyłączone jest zaledwie 21-25 m3 przestrzeni ładunkowej. Rozwinięta sieć serwisowa większości producentów podwozi i dostępność części zapasowych w magazynach wpływają także na skrócenie okresu przestoju.

Odporne skrzynie

Im większa ładowność wywrotki, tym większa jej efektywność. Niska masa własna skrzyni pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych i wzrost produktywności. Objętość skrzyni wynosi 21-25 m3, a ładowność samochodu waha się w granicach 30-40 ton.


W trakcie przewozu ładunku o dużej frakcji skrzynia podlega ciągłemu zużyciu. Dlatego do jej wykonania polski producent stosuje wytrzymałą stal Hardox, którą cechuje duża odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne.

Ochrona opon

Podczas pracy z urobkiem skalnym opony podlegają przyspieszonemu zużyciu, a warunki eksploatacji ogumienia pogarszają spadające ze skrzyń odłamki. Ostre kamienie zakleszczające się między kołami wywrotek pracujących w kopalniach mogą przebić oponę. Aby kamienie nie wpadały między koła, zabudowy kopalniane KH-Kipper wyposażone są w specjalne noże do wybijania kamieni, które wydłużają okres eksploatacji opon i ograniczają koszt napraw.


Tylne fartuchy wywrotek górniczych W1MV wykonane są z mocnej gumy – elastyczne chlapacze nie odrywają się tak często jak aluminiowe lub stalowe. Kamienie odbijają się od nich, a w przypadku uszkodzenia łatwo je wymienić. Stalowe nakładki wzdłuż burt bocznych nie pozwalają kamieniom spadać i odbijać się od kół i podwozia w trakcie załadunku i transportu. Światła tylne zawieszone są na gumach, co niweluje wibracje powstające podczas jazdy. Kratka ze stali nierdzewnej ochrania światła przed uszkodzeniami.

Zima niestraszna

Surowce naturalne wydobywa się w Rosji przez cały rok, również zimą, gdy niskie temperatury utrudniają eksploatację sprzętu, szczególnie podczas opadów śniegu, mgieł lub gołoledzi. Zimą, z powodu wilgotności, urobek skalny niekiedy przymarza do skrzyni. Jak temu zaradzić? Przyklejaniu się lepkich materiałów zapobiega specjalny kształt skrzyni, pochylona przednia burta i podgrzewanie podłogi spalinami. Dzięki temu nawet w niesprzyjających warunkach urobek wysypuje się całkowicie.


Co ważne, punkty smarne zlokalizowane są w łatwo dostępnych miejscach. Ułatwia to konserwację i zwiększa bezpieczeństwo, bo kierowca nie musi wspinać się na zabudowę.

Dopasowane rozwiązania

Niekiedy z powodu ograniczonej wysokości wyładunku, zamiast jednego dużego dachu osłaniającego całą kabinę, na wywrotkach montuje się skrócony daszek i dodatkowe, oddzielne zabezpieczenie na kabinie. Eliminuje to niebezpieczeństwo wpadania ładunku w przestrzeń między kabiną i skrzynią oraz ogranicza możliwość powstawania uszkodzeń przy załadunku ładowarką. Dzięki takiemu rozwiązaniu wysokość wyładunkowa wynosi nawet 1,5 m mniej niż w standardowym wariancie.

Skrzynię na podwoziu Scanii 8x4 wykonano zgodnie z wymaganiami zamawiającego, który zastrzegł, że wysokość wywrotki nie może przekraczać 3400 mm. Konstruktorom udało się zachować wysokość 3300 mm, a wysokość burt wynosi 1650 mm.

Szeroko otwierana tylna burta zamykana jest za pomocą lin – zamontowanych po jednej z każdej strony. Podłoga, uniesiona w tylnej części, nie pozwala na wypadanie materiału w czasie jazdy po pochylonej powierzchni – szczególnie ładunku o niskiej frakcji.

Źródło: KH-Kipper
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels