Francja skorzystała z możliwości własnej interpretacji przepisów i postanowiła nie stosować Dyrektywy (UE) 2020/1057, tzw. Lex specialis w stosunku do transportu pojazdami lekkimi, tj. pojazdami do 3,5 tony. Jak podkreśla Margareta Przybyła, ekspert ds. unijnych przepisów dot. transportu drogowego, Komisja Europejska potwierdziła, że francuskie przepisy są zgodne z prawodawstwem UE.
Oznacza to, że w przypadku przewozów wykonywanych pojazdami do 3,5 tony firmy transportowe muszą zarejestrować kierowców na platformie SIPSI i wyznaczyć przedstawiciela z siedzibą we Francji. Co ważne, zwolnione ze zgłoszenia są tylko przejazdy tranzytowe. Wszystkie pozostałe operacje w transporcie międzynarodowym podlegają pod delegowanie i muszą mieć swoje odzwierciedlenie w zgłoszeniu SIPSI.
W rezultacie kierowca w transporcie do 3,5 tony delegowany do Francji powinien przewozić w kabinie:
🔺zaświadczenie delegowania wystawione w systemie SIPSI,
🔺umowę o pracę,
🔺zaświadczenie A1,
🔺Indywidualną Książkę Kontroli (LIC - livret individuel de contrôle).
Na wypadek kontroli inspekcji dokumenty przedstawiane przez Przedstawiciela muszą być przetłumaczone na j. francuski.
Źródło: MaWo Group
Utworzona: 2022-06-15