Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Po prostu więcej
Utworzona: 2022-09-24

MAN Truck & Bus odpowiada na główne wyzwania, przed którymi stoją firmy transportowe, jakimi są dekarbonizacja transportu towarowego, cyfryzacja logistyki i rosnący niedobór kierowców

Firma prezentuje swoją ofertę, która kształtuje przebieg trwającej transformacji obejmującej konwencjonalne pojazdy o niższym zużyciu paliwa, oferujące zwiększony komfort kierowcy oraz innowacyjne usługi cyfrowe; pojazdy bezemisyjne, korzystające z inteligentnych technologii łączności oraz ciągły rozwój pojazdów autonomicznych. Przedstawiono prototyp przedprodukcyjny zaplanowanej na rok 2024 rynkowej premiery wielkoseryjnej ciężarówki elektrycznej.

Transformacja sektora transportu nabiera coraz szybszego tempa, dlatego firma MAN skupia się na trzech megatrendach, które charakteryzują tę transformację: napędy bezemisyjne, cyfryzacja umożliwiająca lepsze współdziałanie samochodów ciężarowych z procesami transportowymi oraz jazda autonomiczna w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności, bardziej racjonalnego wykorzystania ograniczonej liczby kierowców oraz inteligentne, przyjazne dla klimatu połączenie środków transportu.

MAN eTruck

Najważniejszym elementem targowej oferty jest zbliżony do pojazdu seryjnego prototyp nowej ciężarówki elektrycznej eTruck, który trafi do pierwszych klientów w roku 2024. Ważną cechą techniczną przyszłego „elektrycznego lwa” jest możliwość ładowania megawatowego - duża moc ładowania w krótkim czasie sprawia, że pojazd nadaje się do użytku w transporcie długodystansowym, dysponując dziennym zasięgiem od 600 do 800 km, a później nawet do 1000 km. Wraz z niskimi kosztami eksploatacji i najlepszym bilansem energetycznym, akumulatorowe pojazdy elektryczne to najbardziej odpowiednie rozwiązanie dla przyszłych, bezemisyjnych flot pojazdów użytkowych. Biorąc pod uwagę zakres zastosowań i możliwe koncepcje zabudowy, przyszły MAN eTruck w niczym nie ustępuje dzisiejszym ciężarówkom z silnikiem wysokoprężnym - potencjalne zastosowania obejmują przewozy żywności w chłodniach, wywóz śmieci w mieście czy transport materiałów na place budowy.


Dla skutecznego przestawienia się na pojazdy elektryczne, konieczne jest przeprowadzenie całościowej analizy potrzeb klienta na długo przed zakupem ciężarówek elektrycznych. Usługa MAN eMobility Consulting opracowana z myślą o przyszłej ciężarówce elektrycznej, obejmuje doradztwo dotyczące pojazdu oraz uwzględnia specyficzne dla klienta warunki wdrożenia, takie jak fazy eksploatacji, w tym optymalizacja kosztów, analiza tras, optymalizacja floty oraz doradztwo w zakresie infrastruktury ładowania. Od momentu targowej premiery narzędzia cyfrowe, takie jak nowy MAN eReadyCheck, mogą pomagać klientom w określeniu, w jaki sposób ich trasy dostaw da się obsługiwać za pomocą ciężarówek elektrycznych. Ponadto MAN eManager umożliwia menedżerom flot ciągłe monitorowanie ważnych informacji o ładowaniu wszystkich pojazdów ciężarowych we flocie. Usługi te stanowią część eSolutions prezentowanych na targach, przez MAN Transport Solutions. Na targach MAN po raz pierwszy zaprezentował również nowy system płatności cyfrowych MAN SimplePay, który znacznie ułatwia kierowcom zakup paliwa, a menedżerom flot śledzenie kosztów paliwa.

Oprócz napędów bezemisyjnych, kluczowym czynnikiem w transformacji w kierunku zrównoważonego transportu towarów jest jazda autonomiczna. W ramach projektu ANITA prowadzone są pracę nad uruchomieniem autonomicznych dostaw i dostaw kontenerów w terminalu przeładunkowo-drogowo-kolejowym partnera kooperacyjnego Deutsche Bahn, co pozwoli zwiększyć wydajność procesu przeładunkowego, a tym samym transportu kombinowanego. Z kolei projekt ATLAS-L4 ma na celu wdrożenie autonomicznych przewozów między węzłami logistycznymi, wykorzystując możliwości, jakie stworzyła niemiecka ustawa o jeździe autonomicznej. Pod koniec 2024 roku ATLAS-L4 będzie pierwszą ciężarówką, która będzie poruszającą się w trybie autonomicznym po niemieckiej autostradzie.

MAN przedstawił również nową wersję wysokoprężnego silnika D26. W zależności od zastosowania, wszechstronny silnik zużywa do 3% mniej paliwa niż obecna wersja, które jest już bardzo ekonomiczna – zapewniając zwiększony o 50 Nm moment obrotowy oraz dodatkowe 10 KM mocy dla wszystkich wariantów. Oszczędności paliwa w transporcie dalekobieżnym można uzyskać dzięki nowym rozwiązaniom aerodynamicznym w modelu TGX, które zmniejszają opory przepływu powietrza wokół kabiny oraz poprawiają przepływ powietrza do naczepy. W połączeniu z oszczędniejszym silnikiem pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa w transporcie długodystansowym nawet o 4%.


Oferta targowa obejmuje również ekskluzywne modele z najwyższej klasy wyposażeniem w ramach serii Individual Lion S, które cieszą się uznaniem wśród kierowców i przedsiębiorców, a ostatnio zdobyły nagrodę Red Dot w konkursie Red Dot Design Award. Teraz wyposażenie Individual Lion S będzie również dostępne dla serii TGS wraz z szeregiem nowości obejmujących specjalne kolory ramion, na których zamontowane są kamery zastępujące lusterka boczne MAN OptiView, które niwelują martwe pola wokół pojazdu. Typowe czerwone elementy stylistyczne we wnętrzu i na zewnątrz uzupełniają nowe akcenty wizualne. Między innymi elementy aerodynamiczne po bokach długich kabin są teraz wyróżnione kolorem czarnym lub czerwonym.

W transporcie dystrybucyjnym MAN stawia na jeszcze większe bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg: podobnie jak w przypadku modeli TGX i TGS, MAN TGM jest teraz dostępny z asystentem skrętu i asystentem zmiany pasa ruchu oraz asystentem zapobiegania kolizjom przy zmianie pasa ruchu (LCCPA).

Źródło: MAN
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels