Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dopracowanie wytycznych dotyczących wpisów do tachografu

Utworzona: 2022-10-05


W ciągu ostatnich kilku miesięcy przewoźnicy w Wielkiej Brytanii mieli wiele pytań na temat ostatnich zmian w wymogach dotyczących prowadzenia ewidencji przez kierowców pojazdów ciężarowych.

Wątpliwości dotyczą zmian w przepisach regulujących czas pracy kierowcy, jakie weszły w życie w sierpniu 2020 r. w ramach tzw. „Pakietu Mobilności”. Chociaż wymagania te obowiązują już od 2 lat, zaczęto je egzekwować dopiero w tym roku.

Z pierwotnej wersji przepisów wynikało, że wszyscy kierowcy muszą prowadzić nieprzerwany 28-dniowy rejestr na wypadek kontroli drogowej, który powinien obejmować dni wolne od prowadzenia pojazdu, dni odpoczynku, święta itp. Wpisy w rejestrze mogą być dokonywane elektronicznie za pomocą funkcji ręcznego wprowadzania danych w tachografie lub poprzez dokonywanie wpisów dzień po dniu na odwrocie wydruku z tachografu lub karty ewidencji czasu pracy.

Biorąc pod uwagę fakt, że zastosowanie tych zmian w praktyce okazało się trudne w niektórych sytuacjach i wręcz niewykonalne w innych, brytyjski Departament Transportu wydał poprawkę do tych wymagań.

W sytuacji, gdy kierowca przez kilka tygodni pozostaje w gotowości do prowadzenia pojazdu, a następnie prowadzi tylko okazjonalnie, nie musi już wykonywać osobnego wpisu w każdym dniu. Zamiast tego kierowca może wprowadzić swoją tygodniową aktywność w pojedynczym wpisie. Nadal należy jednak podawać wystarczająco dużo szczegółów, aby umożliwić organom kontrolnym ustalenie, kiedy kierowca korzystał z dziennego i tygodniowego odpoczynku. Szczegóły dotyczące formatu tych odręcznych wpisów zostaną opublikowane wkrótce.

Jednak w tygodniu, w którym kierowca prowadził pojazd podlegający przepisom dotyczącym czasu jazdy, pozostałą część tygodnia należy odnotować jako wpis ręczny lub indywidualny wpis odręczny, jak poprzednio. Zmiany te przyniosą znaczne korzyści kierowcom doraźnym lub okazjonalnym, ponieważ powinny zmniejszyć ich obciążenie administracyjne, ale wymóg utrzymywania pewnego poziomu pisemnych zapisów nadal obowiązuje.

Warto wspomnieć, że zmiany te opierają się na interpretacji brytyjskiego Departamentu Transportu, podczas gdy unijne organy wykonawcze mogą mieć inny pogląd w tej sprawie. Zaleca się, aby kierowcy podróżujący do UE na wszelki wypadek zawsze sporządzali indywidualne zapisy dzienne. Drugą ewentualnością jest ciągle dopuszczalne używanie listów atestacyjnych w przypadku podróży międzynarodowych. Obowiązujące obecnie powyższe wytyczne wydane przez Departament Transportu mogą ulec zmianie w przyszłości.

Źródło: Aquarius
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels