Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zmiany w europejskich opłatach drogowych

Utworzona: 2023-01-28


Wraz z początkiem nowego roku w wielu krajach nastąpiły zmiany w opłatach drogowych. Zachęcamy do sprawdzenia, gdzie obowiązują nowe stawki i jakich jeszcze nowości należy się spodziewać w 2023 r.

Austria

W Austrii od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono:
✅nowe stawki dla winiet
✅nowe stawki dla ciężarówek i autobusów

Wszystkie samochody, motocykle i auta kempingowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, gdy wjeżdżają na austriacką autostradę lub drogę ekspresową, muszą posiadać naklejkę opłaty drogowej lub zakupioną online winietę cyfrową. Okres ważności winiet wynosi 10 dni, 2 miesiące lub 1 rok.
Więcej informacji.

Z opłatami GO TOLL 2023 dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony można zapoznać się natomiast pod adresem.

Belgia

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się także stawki w Regionie Walońskim w Belgii. Nowe taryfy za kilometr obowiązują wszystkie belgijskie i zagraniczne pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz pojazdy ciągnące naczepy kategorii N1 o kodzie nadwozia BC.
Więcej informacji dostępnych jest pod adresem.

Jak czytamy na stronie VIAPASS, wysokość opłaty za kilometr na drogach płatnych zależy od trzech czynników:
▶regionu, w którym znajduje się droga,
▶DMC oraz
▶normy emisji Euro pojazdu.
Opłata za kilometr dotyczy trzech kategorii DMC (powyżej 3,5 tony do 12 ton, powyżej 12 ton do 32 ton i powyżej 32 ton) oraz siedmiu norm Euro (od najbardziej zanieczyszczającej Euro 0 do najbardziej przyjaznej dla środowiska Euro 6 standard). Im wyższy standard Euro pojazdu i niższa jego DMC, tym korzystniejsza jest taryfa za przejechany kilometr.
🚩 Nowe taryfy VIAPASS od 1 stycznia 2023 r.
🚩Nowy cennik obowiązuje ponadto dla tunelu Liefkenshoek.

Bułgaria

Nowe stawki myta, które miały zostać wprowadzone w Bułgarii wraz z początkiem br., zmienią się dopiero od 1 lipca 2023 r. Podwyżki zostały przełożone w czasie, aby odciążyć przedsiębiorstwa w warunkach wysokiej inflacji, a także dać firmom więcej czasu na dostosowanie się do rosnących wydatków.
🚩Więcej na ten temat.
🚩Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują jednak nowe opłaty za winiety.

Czechy

W 2023 r. Czechy zamierzają wprowadzić usługę EETS, czyli Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej. Pozwala ona na regulowanie należności na obszarach elektronicznego poboru opłat w całej UE za pomocą jednego urządzenia pokładowego (OBU) i jednego konta.

Dania – Szwecja (most Öresund)

Przewoźnicy podróżujący z Danii do Szwecji mostem Öresund mogą zapoznać się z nowymi stawkami za przejazd pod adresem.

Cena przejazdu przez most pozostaje uzależniona od długości pojazdu. Wyróżnia się: samochody osobowe (do 6 m), mini busy (od 6 do 10 m), ciężarówki (od 6 do 9 m; powyżej 9 m; z przyczepą), autobusy oraz pojazdy z biletem okresowym.

Francja – Włochy (tunel Mont Blanc i Fréjus)

Aktualny cennik za przejazd tunelem Fréjus jest dostępny tutaj. Istnieje także możliwość wyboru abonamentu, w formie kart magnetycznych lub voucherów. Z nowym cennikiem obowiązującym dla tunelu Mont Blanc można zapoznać się z kolei pod adresem. Taryfy opłat za przejazd tranzytem przez tunel Mont Blanc są regulowane przez międzynarodową umowę między Włochami i Francją. Należy pamiętać, co zostało podkreślone również na stronie, że w przypadku tej samej klasy i biletu tranzytowego taryfy stosowane po stronie włoskiej i francuskiej (w tym VAT/TVA) różnią się od siebie ze względu na różne stawki podatkowe obowiązujące na poszczególnych terytoriach krajowych. W odniesieniu do taryfy podlegającej opodatkowaniu do stawek pobieranych po stronie włoskiej nalicza się 22% VAT, a do stawek pobieranych po stronie francuskiej – TVA w wysokości 20%.

Litwa

Na Litwie planowane jest wprowadzenie nowego systemu myta. Ma to jednak nastąpić dopiero w 2024 r.

Niemcy

Niemcy zaplanowały na ten rok trzy istotne zmiany dla przewoźników drogowych. Pierwsza z nich, już obowiązująca od 1 stycznia 2023 r., dotyczy nowych stawek myta dla samochodów ciężarowych, z którymi można zapoznać się tutaj. Pod koniec 2023 r. w życie mają wejść natomiast taryfy zależne od emisji CO2 i nowe opłaty za emisję CO2. Więcej informacji dostępnych jest pod adresem.

W Niemczech planowano także wprowadzenie opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony do 7,5 tony. Nastąpi to jednak dopiero w 2024 r.

Polska

Stawki myta wraz z dniem 1 stycznia 2023 r. wzrosły również w Polsce. Można zapoznać się z nimi w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2023: .

31 stycznia 2023 r. ma zakończyć się także wsparcie techniczne dla aplikacji e-TOLL PL i e-TOLL PL BILET, zainstalowanych na urządzeniach z systemem operacyjnym:
✅Android poniżej wersji 8.0. oraz
✅iOS poniżej wersji 14.
Oznacza to tym samym, że od 1 lutego 2023 r. korzystanie z tych aplikacji, zainstalowanych na urządzeniach z niższym systemem operacyjnym, nie będzie już możliwe. Użytkownicy, których dotyczy ten problem, powinni pobrać nową wersję oprogramowania lub skorzystać z innego urządzenia, jeśli aktualizacja nie będzie możliwa.

Słowacja

Słowacja pod koniec 2023 r. planuje wprowadzić nowy system myta dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jednocześnie kończąc pracę dotychczasowego. W pierwszej połowie 2023 r. ma zostać również wprowadzona usługa EETS.

Słowenia

Słowenia, podobnie jak Czechy i Słowacja, również planuje wdrożyć w br. usługę EETS.

Wielka Brytania

1 sierpnia 2023 r. Wielka Brytania ponownie uruchomi system HGV Levy. Opłata od pojazdów ciężarowych na Wyspach Brytyjskich została zawieszona od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2023 r., aby wesprzeć sektor transportowy i pomóc w wychodzeniu z pandemii.

Więcej informacji ⏩

Źródło: LEGALTELEMATICS
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels