Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trzeźwość kontrolują przez całą dobę

Utworzona: 2023-03-02


Trzeźwość ponad 460 kierowców skontrolowali funkcjonariusze mazowieckiej ITD w trakcie porannej akcji. Ich lubuscy koledzy natomiast sprawdzali nocą poprawność rejestrowania czasu pracy przez kierowców pojazdów ciężarowych - obecność alkoholu nie umknęła jednak ich uwadze.

Na odcinkach dróg krajowych nr 2, 9 i 19 oraz dróg ekspresowych S7 i S8 przeprowadzono akcję wzmożonych kontroli trzeźwości kierowców autobusów, ciężarówek oraz busów. W trakcie działań inspektorzy przebadali alkomatami przesiewowymi 462 kierowców. Jeden prowadził ciężarówkę na „podwójnym gazie”. Pijanego kierowcę pojazdu asenizacyjnego zatrzymano do kontroli na ul. Żółkiewskiego w Radomiu. 56-latek wydmuchał 0,74 promila alkoholu. Mężczyzna w rozmowie z inspektorami twierdził, że wypił tylko jedno piwo w niedzielę wieczorem. Na podstawie wydruku z tachografu i wyjaśnień kierowcy wynikało, że jeździł ciężarówką tego dnia od godz. 5:50. Do momentu zatrzymania do kontroli prowadził pojazd przez ponad 2 godz. Zgodnie z prawem jazda w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Pijanego kierowcę przekazano do dalszych czynności funkcjonariuszom Policji z Radomia.

Tego samego dnia na autostradzie A2 i na drodze krajowej nr 29, inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili działania kontrolne wspólnie z funkcjonariuszami Krajowej Administracji Skarbowej. Inspektorzy sprawdzali szczególnie poprawność rejestrowania czasu pracy przez kierowców pojazdów ciężarowych. Skontrolowano około sto ciężarówek. W trakcie jednej z kontroli, inspektorzy lubuskiej ITD od kierowcy pojazdu ciężarowego wyczuli woń alkoholu. Został zbadany stan trzeźwości mężczyzny. Okazało się, że kierował ciężarówką będąc pijanym. Miał 1,34 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Mężczyznę przekazano funkcjonariuszom Policji.

Oprócz tego w 3 przypadkach stwierdzono manipulowanie czasem pracy. Jeden z szoferów jechał nie tylko bez włożonej do tachografu karty kierowcy, ale także z magnesem przyłożonym do nadajnika impulsów. Magnes zakłócał prawidłową pracę tachografu i drogomierza pojazdu. Także kierowca innej ciężarówki jechał bez karty włożonej do tachografu, a oprócz tego posługiwał się nielegalnie zmodyfikowanym oprogramowaniem, umożliwiającym rejestrowanie sfałszowanych danych dotyczących jazdy. Mimo że pojazd był w ruchu, tachograf rejestrował postój i odpoczynek kierowcy, a drogomierz nie naliczał pokonywanych kilometrów. Ingerowanie w prawidłową pracę drogomierza jest przestępstwem – w obu przypadkach mężczyźni zostali więc przekazani funkcjonariuszom Policji do dalszych czynności. Odpoczynek symulował także inny kierowca ciężarówki. Mężczyzna co prawda jechał z zalogowaną do tachografu kartą kierowcy, ale nie swoją, tylko należącą do żony. Kierowcy, którzy zlekceważyli przepisy i dopuścili się manipulacji czasem pracy, zostali ukarani mandatami karnymi i utratą prawa jazdy na okres 3 miesięcy. Wobec przedsiębiorców i zarządzających transportem w przedsiębiorstwie zostaną wszczęte postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.

Źródło: GITD
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels