Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Działania na rzecz poprawy sytuacji kierowców i całej branży

Utworzona: 2023-03-06


Transport drogowy boryka się z dwoma największymi wyzwaniami – eliminacji emisji CO2 i braku zawodowych kierowców. Dlatego Girteka ogłasza działania mające na celu poprawę sytuacji oraz zapewnienie stabilnego i zrównoważonego rozwoju.

Dziś Grupa to ponad 23 000 pracowników w całej Europie, ponad 30 różnych narodowości i przychody w wysokości ok. 2 miliardów euro.

W 2022 roku nasze ciężarówki przejechały 1 miliard kilometrów. Aby zobrazować skalę, można to porównać do ponad 26 000 okrążeń Ziemi przez jedno auto. To dopiero początek, gdyż nasze plany są bardzo ambitne. W 2026 roku chcemy zmniejszyć emisję na każdym kilometrze o 15%, do poziomu 620g CO2/km. Ponadto planujemy dalej rozwijać naszą flotę, by w 2026 r. osiągnąć liczbę ponad 17 000 ciągników mówi Ellina Lolis, Head of Girteka Poland.
Decyzja Girteki o rozwoju działań na terenie Polski wynika z jej strategicznego położenia, które ułatwia ekspansję usług i biznesu na całą Europę. W ramach rozpatrywanych dziś scenariuszy są zarówno plany związane z rozbudową infrastruktury i jej możliwości poprzez inwestowanie w bazę pod Poznaniem, jak też inne, nowe działania. Ponadto Grupa planuje w jeszcze większym stopniu skupić się na rozwoju i poprawie warunków pracy kierowców, a tym samym zwiększeniu atrakcyjności tego zawodu.

Szkolenia, szkolenia i jeszcze raz szkolenia

Dziś w Polsce brakuje co najmniej 80 000 wykwalifikowanych kierowców, a średni wiek tych, którzy pracują w branży stale rośnie, przy jednocześnie malejącej atrakcyjności tego zawodu. Ta sytuacja skłania szereg firm do szukania rozwiązań poza granicami Unii Europejskiej. Zawsze kluczowe jest tutaj doświadczenie i kwalifikacje. Dlatego też zarówno szkolenia, jak i sam proces zatrudnienia oraz wdrożenia kierowców do pracy jest bardzo istotny dla jakości i niezawodności usług transportowych.

W przypadku naszych kierowców pierwszą czynnością jest test umiejętności wykonywany na placu manewrowym, gdzie kierowca musi wykonać podstawowe manewry, w tym np. podstawienie naczepy pod rampę. W przypadku pozytywnego zdania tej części, kierowca jest oddelegowywany do szkoleń teoretycznych, trwających blisko tydzień, które później upoważniają go do realizacji pierwszych transportów pod okiem doświadczonego kolegi tłumaczy Edvin Darvid, Head of Transport Division Development w Girteka Transport.
Tygodniowe szkolenia teoretyczne obejmują tematykę zabezpieczania ładunku, jak zadbać o jego jakość, jak poprawnie zabezpieczyć pojazdy, w tym między innymi nakładać łańcuchy, szkolenia z zakresu zabezpieczeń TAPA, dokumentacji, czy umiejętności korzystania z dedykowanego systemu TRANSICS. Dodatkowo każdy z kierowców jest informowany i szkolony z zakresu swoich praw i obowiązków, konieczności odpoczynku, prawa kabotażowego, posługiwania się tachografem czy typów i sposobu funkcjonowania różnych opłat drogowych.

Kolejnymi szkoleniami teoretycznymi, bardzo istotnymi z naszego punktu widzenia, są szkolenia z EKO Driving’u i bezpiecznej jazdy. W przypadku zarządzania tak dużą flotą jest to dla nas bardzo istotne, aby każdy z kierowców rozumiał, jakie znaczenie mogą mieć jego indywidualne działania w kontekście redukcji emisji. Stąd szkolimy kierowców z takich umiejętności, konkurują oni również w wewnętrznym turnieju na najbardziej ekologiczną i bezpieczną jazdę. To wiąże się także z maksymalną prędkością naszych aut, która jest ograniczona do 82 km/h, właśnie ze względu na jak najmniejszą emisję podsumowuje Edvin Darvid.

Nowoczesna flota podstawą dekarbonizacji

Mówiąc o dekarbonizacji, warto pamiętać, że dziś po drogach Europy jeździ ponad 6 milionów pojazdów ciężarowych, których średni wiek oscyluje w granicach 14 lat. W ponad 95% te auta są zasilane olejem napędowym. Na tym tle, jak również nowego standardu emisyjności EURO 7, warto wskazać na firmy, które rozwijają się w oparciu o nowoczesne floty pojazdów. Ma to istotne znaczenie w kontekście planów dekarbonizacji branży transportu drogowego.

Od początku naszej działalności, gdy zaczynaliśmy z 1 samochodem ciężarowym, za cel stawialiśmy sobie ciągły rozwój i dbałość o flotę, która leży u podstaw naszych działań. Jako największy przewoźnik dysponujący własną flotą samochodów ciężarowych dziś zarządzamy ponad 9 200 ciągnikami i blisko 10 000 naczep. Nasza flota składa się z ciągników siodłowych zgodnych ze standardem emisji EURO 6 o średnim wieku 2 lat. flota jest cyklicznie odnawiana, właśnie po to, by zapewnić jak najlepsze warunki, a jednocześnie wciąż skupiać się na redukcji emisji spalin, biorąc po uwagę, że w 2022 roku przejechaliśmy łącznie ponad 1 miliard kilometrów mówi Silvestr Orchimovic, Sales Unit Manager w ClassTrucks, firmie zajmującej się zarządzaniem flotą w Grupie Girteka.

Wykorzystanie narzędzi digital

Rozwiązania AI opierają się na danych i uczą się poprzez ich analizę. Zebrane dane z ponad 9000 aut ciężarowych Girteki wraz z dodatkowymi zmiennymi, takimi jak standardy dróg, bezpieczne i pewne miejsca parkingowe oraz stacje benzynowe, stanowią podstawowe dane wejściowe dla narzędzia o nazwie AI Operator. Narzędzie to definiuje najlepszą możliwą trasę dostawy ładunku, uwzględniając wymagania klientów i potrzebne ustawienia, w tym czas, odległość, emisję, przy zapewnieniu wszystkich wymaganych prawem zasad dotyczących czasu pracy i postojów kierowców. Dzięki AI Operator planowanie transportu może uwzględniać takie wymagania jak szacowany czas przybycia, odległość czy emisja spalin i optymalizować trasę w oparciu o te wskaźniki. System jest aktualizowany co godzinę, więc jeśli dojdzie do zmiany trasy ze względu na okoliczności na drodze, program ponownie przelicza wszystkie dane i proponuje najlepsze optymalne rozwiązanie. Wszystkie informacje o tym, gdzie jechać, którędy, gdzie odpocząć lub zatankować, są dostarczane kierowcy przez system. Z pomocą tego rozwiązania kierowca, kierując się jasnymi instrukcjami i wskazówkami, może skupić się na dostarczeniu ładunku bezpiecznie i na czas.

Drugim narzędziem wykorzystywanym do zarządzania flotą w Grupie Girteka jest tzw. AI Planner. To on pozwala na ograniczenie pustych przebiegów, które nie tylko negatywnie wpływają na koszty operacyjne, ale również w dużym stopniu generują niepotrzebne emisje spalin. AI Planner służy do planowania całej usługi transportowej, uwzględnia przepisy pakietu mobilności i lokalne wymagania w zakresie kabotażu lub czasu pracy kierowców ciężarówek, spełniając zapotrzebowanie na przerwy, czas jazdy lub okresy odpoczynku.

Źródło: Girteka
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels