Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Europa zagrozi ekologicznej transformacji transportu drogowego?

Utworzona: 2023-05-16


Ponad 200 mocnych graczy broni paliw biometanowych jest przeciwko odrzuceniu biopaliwa, w tym biometanu, na rzecz energii elektrycznej i wodoru.

Wiele podmiotów za pośrednictwem francuskiego forum wzywa Komisję Europejską do potępienia projektu rozporządzenia europejskiego, które wykluczałoby biopaliwa, w tym BioNGV, aby osiągnąć cele dekarbonizacji transportu drogowego, faworyzując wyłącznie pojazdy elektryczne i wodorowe.

Pilnie potrzebne jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla i uniezależnienie się od paliw kopalnych. Nie należy jednak ograniczać możliwości do obiecujących technologii, które nie są jeszcze wystarczająco dojrzałe i nadal są kosztowne dla naszych finansów publicznych w krytycznym momencie dla europejskiej gospodarki.

14 lutego Komisja Europejska opublikowała swój projekt rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla ciężkich pojazdów wykorzystywanych w drogowym transporcie towarów i osób. Do 2030 r. w przypadku autobusów i do 2040 r. w przypadku pojazdów ciężarowych. Do odnawiania pojazdów będą dopuszczone wyłącznie technologie elektryczne i wodorowe.

Transport ciężki jest sektorem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego i codziennego życia. Odpowiednie ramy regulacyjne muszą wspierać rozwój czystej mobilności, oferując specjalistom ds. transportu wybór różnych technologii i paliw, dostosowanych do ich realiów. Dekarbonizacja jest natychmiastowym wyzwaniem i wszystkie opcje, które mogą mieć szybkie skutki, muszą zostać wdrożone z ambicjami i pragmatyzmem. Istnieją i są dostępne rozwiązania alternatywne, które w konkretny, ekonomiczny i ekologiczny sposób przyczyniają się do rezygnacji z paliw kopalnych. Brak neutralności technologicznej i analizy cyklu życia paliw zagraża realizacji celów klimatycznych. Zainteresowanie rozwiązaniami elektrycznymi i wodorowymi jest niezaprzeczalne pod warunkiem, że wykorzystywana energia jest dostępna, pochodzenia odnawialnego i niskoemisyjna.

Ważne jest rozważenie wpływu energii na emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia. To nie jest wybór Komisji Europejskiej, która zachowuje kalkulacyjne podejście wyłącznie do „rury wydechowej”. Nie rozróżnia również energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych od wytwarzanej z węgla; i nie rozróżnia między niskoemisyjnym wodorem a jego wysokoemisyjną wersją. Analizując cały cykl życia, pojazdy napędzane biometanem (BioNGV) generują średnio o 80% mniej emisji CO2 niż pojazdy z silnikiem Diesla sklasyfikowane jako „Euro 6”. Badania przeprowadzone przez IFP Energies nouvelles (IFPEN) i Carbone 4 odpowiednio w 2019 i 2020 roku pokazują, że pojazdy napędzane BioNGV mają ślad węglowy porównywalny z pojazdami elektrycznymi we Francji.

Technologie elektryczne i wodorowe znane jako bezemisyjne na rurze wydechowej oparte są na surowcach krytycznych, w dużej mierze importowanych spoza UE. Istnieje zatem zagrożenie ograniczeniami i podatnością łańcuchów wydobycia i dostaw ze strony podmiotów rynkowych związanych z tymi surowcami. Przejście od uzależnienia od paliw kopalnych do uzależnienia od importu pierwiastków ziem rzadkich, metali i krytycznych komponentów, których wydobycie często wykracza poza normy środowiskowe, nie zwiększy konkurencyjności unijnej gospodarki, a nawet może ją osłabić. Produkcja pojazdów napędzanych biometanem jest znacznie mniej narażona na te ograniczenia.

Dojrzały już w Europie biometan wspiera rozwój lokalnych gospodarek o obiegu zamkniętym, ponieważ jest produkowany z pozostałości organicznych i odpadów wytwarzanych lokalnie. Tym samym wnosi konkretny wkład w niezależność energetyczną Europy. Komisja Europejska wyznaczyła sobie również cel produkcji biometanu na poziomie 350 TWh do 2030 r. Do tego czasu sektor gazowy planuje wyprodukować 60 TWh gazu odnawialnego we Francji, a w zakresie mobilności AFGNV dąży do osiągnięcia 100% udziału gazu odnawialnego w 2033 (26% w 2022). Biometan już teraz wychodzi naprzeciw technicznym i praktycznym wyzwaniom użytkowników.

Przewoźnicy i użytkownicy ostrzegają przed praktycznymi przeszkodami, które zagrażają sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji ekologicznej. Ogólna wydajność operacyjna floty i świadczone przez nią usługi są najważniejsze: ładowność, czas tankowania i zasięg to parametry, które mają znaczny wpływ na planowanie tras i zarządzanie kierowcami. W rezultacie niektóre przypadki użycia transportu drogowego nadal będą trudne do elektryfikacji.

Pilną sprawą jest szybkie zniesienie europejskich barier dla biometanu w jego wykorzystaniu jako paliwa. Podmioty gospodarcze, organizacje pracodawców i zawodowe, społeczności i politycy wszystkich wrażliwości, stowarzyszenia i organizacje ekologiczne, wzywają w nadchodzących tygodniach do:
    ➡️ Przestrzegania zasady neutralności technologicznej, aby skorzystać ze wszystkich rozwiązań dekarbonizacji transportu, integrując cele dotyczące włączenia paliw odnawialnych zgodnie z dyrektywą RED;
    ➡️ Pracowania na rzecz stopniowego wycofywania paliw kopalnych, wykorzystując wszystkie odnawialne alternatywy;
    ➡️ Zapewnienia konkurencyjności BioNGV poprzez odpowiednie wsparcie.
Pod wnioskiem podpisało się ponad 200 popierających federacji, przewoźników, spedytorów, społeczności, związków energetycznych oraz przedstawicieli sektora gazowego.

Źródło: media francuskie
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels