Chcemy uświadomić kierowcom tę zależność, dlatego przeprowadzimy akcję, w ramach której, w dniach 25-26 sierpnia, w dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych MOP Chociszewo i MOP Rogoziniec na kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 będą czekać mobilni wulkanizatorzy. Nieodpłatnie sprawdzą, a jeśli będzie trzeba skorygują ciśnienie w oponach pojazdów. Kierowcy będą mogli także skorzystać z porad fachowców od ogumienia wyjaśnia Anna Ciamciak, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Mobilni wulkanizatorzy będą bezpłatnie sprawdzać ciśnienie w oponach na Autostradzie Wielkopolskiej:
📅⌚ MOP Chociszewo (około 85 km A2 kierunek Świecko) – godz. 10:00 – 15:0025 sierpnia – samochody osobowe i dostawcze
📅⌚ MOP Rogoziniec (około 85 km A2 kierunek Warszawa) – godz. 10:00 – 15:00
25 sierpnia – samochody ciężarowe
26 sierpnia – samochody osobowe i dostawcze
Stanowiska diagnostyczne będą znajdować się na parkingach MOP – dla samochodów osobowych lub ciężarowych.
Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach
Przeciętna, prawidłowa wartość ciśnienia w oponach samochodów osobowych waha się między 2,2 a 2,5 bara, jednak producenci pojazdów zawsze określają te wartości indywidualnie dla danego modelu. Tego typu informacje zamieszczane są na tabliczkach znamionowych, które znajdują się np. na pokrywie wlewu paliwa, w schowku na desce rozdzielczej lub na drzwiach kierowcy oraz oczywiście w instrukcji użytkowania pojazdu. Dane można pozyskać także w Internecie, na stronach z dostępnymi kalkulatorami ciśnienia. W przypadku pojazdów ciężarowych różnice w wartości prawidłowego ciśnienia są większe – optymalny poziom waha się między około 5 barów a nawet 9 barów. Co ważne, kontrola poziomu ciśnienia powinna obejmować również koła zapasowe – nie będą w pełni przydatne, jeśli nie zostaną odpowiednio napompowane.Nieprawidłowe ciśnienie, czyli jakie?
Zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom ciśnienia w oponach pojazdu nie jest korzystny. Choć najczęściej mamy do czynienia ze zbyt niskim ciśnieniem, przekroczenie wartości zalecanych przez producentów również się zdarza. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach często pojawia się jako konsekwencja dłuższej jazdy z dużym obciążeniem, dlatego po takiej podróży warto sprawdzić jego poziom i odpowiednio go skorygować.Wysokie ciśnienie w oponach
Przy zbyt wysokim poziomie ciśnienia mniejsza powierzchnia opony dotyka asfaltu, przez co ograniczona jest jej przyczepność. Powoduje to wydłużenie drogi hamowania, co w przypadku podróżowania z dużymi prędkościami, na przykład na autostradzie, ma ogromne znaczenie. Z powierzchnią drogi styka się przede wszystkim środkowa część opony, więc to właśnie ten fragment bieżnika będzie podatny na nadmierne ścieranie. Ograniczona przyczepność oznacza również gorszy komfort jazdy (bardziej odczuwalne są wstrząsy) i szybsze zużycie elementów podwozia.Niskie ciśnienie w oponach
Zbyt niskie ciśnienie oznacza z kolei konieczność pokonywania przez pojazd większych oporów, a to wymusza zwiększoną pracę silnika, powoduje wyższe zużycie paliwa oraz szybsze ścieranie bieżnika opon po zewnętrznych stronach. Również w tym przypadku wydłuża się droga hamowania pojazdu i ograniczone są jego właściwości jezdne. Ponadto przy niedopompowanych oponach rośnie ryzyko utraty przyczepności na mokrej powierzchni (zjawisko aquaplaningu).Gdzie sprawdzić poziom ciśnienia w oponach
Poziom ciśnienia możemy sprawdzić za pomocą własnego ciśnieniomierza lub na stacji benzynowej w Miejscach Obsługi Podróżnych na autostradzie. Poziom ciśnienia najlepiej odczytywać na zimnych oponach (jeśli tylko jest to możliwe), czyli najlepiej po dłuższym postoju, osobno dla opon przednich i tylnych (wartość ciśnienia powinna być jednakowa w kołach na tej samej osi – zgodnie ze wskazaniami na tabliczce znamionowej). Ponadto ciśnienie powinno być także dostosowane do obciążenia pojazdu – podróż w pełnym załadunku wymaga wyższego ciśnienia. Większość samochodów jest obecnie standardowo wyposażona w czujniki ciśnienia TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), które – jeśli wykryją nieprawidłowość – odpowiednio wcześnie wyświetlą komunikat (nieprawidłowe ciśnienie z możliwością kontynuowania jazdy lub nieprawidłowe ciśnienie z nakazem zatrzymania się), dając kierowcy szansę dotarcia do MOP lub zjechania na pas awaryjny – w zależności od wskazań lub sytuacji.
Źródło: Autostrada Wielkopolska