Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przychód Scanii wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu 7 lat

Utworzona: 2024-03-11


2023 był kolejnym rokiem, w którym niestabilność geopolityczna i makroekonomiczna miała wpływ na otoczenie biznesowe. Szwedzki producent poradził sobie jednak z tą sytuacją, potwierdzając swoją odporność finansową i zdolność do zapewnienia zrównoważonego wzrostu.

Popyt na produkty i usługi Scanii w 2023 r. utrzymywał się na wysokim poziomie, choć na niektórych kluczowych rynkach spadł z wcześniej bardzo wysokiego poziomu. Producentowi udało się znacząco ustabilizować przepływ pojazdów od zamówienia do dostawy i zwiększyć je o 13 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Zyski osiągnęły rekordowy poziom, na co pozytywnie wpłynął większa liczba sprzedanych pojazdów i usług, szeroki asortyment cen i produktów oraz wpływ walut. Inflacja, wyższe ceny surowców i pewne utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw negatywnie wpłynęły na zyski.

Czwarty kwartał był dobry, dostawy pojazdów wzrosły o 8 procent, a działalność usługowa o 6 procent w walucie lokalnej w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Liczba zamówień na pojazdy w czwartym kwartale spadła o 5 procent, co odzwierciedla normalny poziom popytu na niektórych kluczowych rynkach Scania w Europie. W roku 2023 producent osiągnął wiele kamieni milowych na drodze do zrównoważonego systemu transportu, w tym: otwarcie zakładu montażu akumulatorów, inwestowanie i poszerzanie portfolio produktów elektrycznych oraz przekształcenie celów w zakresie dekarbonizacji łańcucha dostaw w wymogi formalne.

Jednak każda duża transformacja wiąże się z wyzwaniami. Scania jako pierwsza marka w branży zobowiązała się do realizacji celów klimatycznych opartych na danych naukowych i podjęła śmiały krok, wyznaczając globalne cele na rok 2025, aby zapewnić rozliczalność i wykonalność podjętych zobowiązań. Chociaż szwedzka firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów z zakresu 1 i 2, osiągnąwszy redukcję emisji o 42% w przypadku celu wynoszącego 50% do 2025 r., większe wyzwanie stanowi dekarbonizacja floty pojazdów, generującej zasadniczą część emisji CO2. W przypadku zakresu 3, gdy pojazdy producenta są w użyciu, celem jest osiągnięcie 20% redukcji do 2025 r. Obecnie wynosi ona nieco poniżej 3% w stosunku do roku bazowego 2015. Zmieniona struktura sprzedaży spowodowała negatywne zmiany kluczowych wskaźników efektywności wykazanych w roku 2023. Zgłoszona redukcja emisji z zakresu 3 opiera się na wolumenach z roku 2022 ponieważ dane wejściowe dotyczą faktycznie użytkowanych pojazdów. Oznacza to, że pełny wpływ inicjatyw takich jak układ napędowy Super nie został jeszcze uwzględniony w kluczowych wskaźnikach efektywności za rok 2023.

Cel w zakresie 3 na rok 2025 pozostaje wyzwaniem, ale wyznacza kierunek pozytywnych zmian. W 2024 r. Scania skoncentruje wysiłki na poprawie wydajności kierowców, optymalizacji specyfikacji pojazdów, promowaniu paliw odnawialnych i rozwijaniu rozwiązań zelektryfikowanych, aby nadal osiągać postępy w realizacji swoich celów w zakresie redukcji emisji.

Podsumowanie całego roku 2023:
• Sprzedaż netto Grupy Scania wzrosła o 28 procent do 204,1 mld koron.
• Skorygowany dochód operacyjny osiągnął wartość 26,0 mld koron, a skorygowana marża operacyjna wyniosła 12,7 procent.
• Dostawy wzrosły o 13 procent do 96 727 pojazdów, w tym 246 pojazdów o zerowej emisji.
• Przychody z działalności usługowej wzrosły o 11 procent po uwzględnieniu różnic kursowych.
• Liczba przyjętych zamówień wzrosła o 2 procent, do 84 080 pojazdów.

Podsumowanie IV kwartału 2023:
• Sprzedaż netto Grupy Scania wzrosła o 21 procent do 60,0 mld koron.
• Skorygowany dochód operacyjny osiągnął 7,4 mld koron, a skorygowana marża operacyjna wyniosła 12,3 procent.
• Dostawy wzrosły o 8 procent do 28 984 pojazdów, w tym 57 pojazdów o zerowej emisji.
• Przychody z działalności usługowej wzrosły o 6 procent po uwzględnieniu różnic kursowych.
• Liczba zamówień spadła o 5 procent, do 22 299 pojazdów.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels