Postanowiłem sprowadzić eCantera, aby zadać kłam rozpowszechnionej opinii o tym, że ciężarówki elektryczne nie nadają się do pracy w takich warunkach pogodowych powiedział Raino Mourujärvi, dyrektor oddziału DB SCHENKER Northern Finland.
Jak dotąd eCanter sprawdza się doskonale. Sami Määtä, kierownik terminalu w Kuusamo, który także prowadzi elektryczną ciężarówkę, w ostatnich tygodniach przejechał nią ponad 1200 km, realizując dostawy do klientów. Pojazd codziennie uruchamia się bez problemu. Sami ceni sobie także możliwość ładowania bezpośrednio w budynku. W tym czasie planuje trasy na dany dzień lub zajmuje się załadunkiem innych pojazdów. Dzięki elektrycznemu kondycjonowaniu wstępnemu przed uruchomieniem pojazdu można go doprowadzić do idealnej temperatury roboczej. Jest to nie tylko przyjemne dla kierowcy, szczególnie w zimie ale pozwala też zwiększyć zasięg i żywotność akumulatora. Sami Määttä przyzwyczaił się już do zasięgu eCantera, który jest technicznie ograniczony w ekstremalnie niskich temperaturach. Nigdy nie zdarzyło mu się utknąć w trasie z pustym akumulatorem, ponieważ zawsze odpowiednio planuje swoje trasy. Ale oczywiście planowanie stanie się łatwiejsze, gdy pojazd będzie miał większy zasięg w cieplejszych miesiącach.
Wieloletnie doświadczenie z eCanterem
Niemieckie przedsiębiorstwo logistyczne DB SCHENKER było jednym z pierwszych firm, które zakupiły eCantera w Europie i zaczynając od Berlina w 2018 r., włączył poprzednika obecnego modelu do swoich flot w Niemczech, Francji i innych krajach europejskich. Dziś używa 52 egzemplarzy obu wersji w całej Europie. Dzięki szerokiej gamie dostępnych wariantów najnowszy eCanter jest jeszcze bardziej atrakcyjnym pojazdem dla DB SCHENKER. Większy rozstaw osi i ładowność (do 7,5 tony), a także zasięg to zalety, które potwierdzają egzemplarze eksploatowane w Kuusamo i Oulu.Wszechstronna elektromobilność
Podczas gdy poprzednia wersja była dostępna tylko jako ciężarówka o ładowności 7,5 tony i rozstawie osi 3400 milimetrów, obecnie klienci mają do wyboru sześć rozstawów osi od 2500 do 4750 milimetrów i wersje o dopuszczalnej masie całkowitej od 4,25 do 8,55 ton. Pojazd może przewozić do 5 ton ładunku. eCanter nowej generacji jest napędzany silnikiem o mocy 110 kW (warianty o dmc 4,25 i 6 t) lub 129 kW (dmc 7,49 i 8,55 t) ze zoptymalizowanym układem napędowym i momentem obrotowym równym 430 Nm, który pozwala rozwijać maksymalną prędkość do 89 km/h.W zależności od rozstawu osi, dostępne są trzy różne zestawy akumulatorów: S, M i L. W akumulatorach zastosowano ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które charakteryzują się przede wszystkim długą żywotnością i większą ilością energii użytkowej. Pakiet akumulatorów w wariancie S ma nominalną pojemność 41 kWh i umożliwia przejechanie do 70 km. W wariancie M pojemność nominalna wynosi 83 kWh, a zasięg to aż 140 km. Wariant L oferuje nominalną pojemność 124 kWh i zasięg do 200 km, a to znacznie więcej niż dystans zwykle pokonywany dziennie w ruchu dystrybucyjnym. Zasięg można jeszcze zwiększyć dzięki rekuperacji.
Jeśli chodzi o ładowanie akumulatora, pojazd jest kompatybilny ze wszystkimi napięciami powszechnie stosowanymi na głównych rynkach. Można go więc ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Standardem jest Combined Charge System (CCS), który pozwala na ładowanie prądem o mocy do 104 kW. Szybkie ładowanie prądem stałym od 20 do 80% pojemności trwa około 24 (zestaw S), 26 (zestaw M) i 39 minut (zestaw L). Maksymalna moc ładowania zestawu S wynosi do 70 kW, a zestawu M i L – do 104 kW. Ładowanie prądem zmiennym (11 i 22 kW) trwa od około 4-6 godzin, w zależności od zestawu.
Źródło: Daimler Truck