Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wyrok w sprawie powrotu ciężarówek do kraju siedziby co 8 tygodni otwiera drogę dla firm krzaków

Utworzona: 2024-10-09


Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) unieważnił przepis o powrocie pojazdów do bazy eksploatacyjnej, stanowiący kluczowy element Pakietu Mobilności. Decyzja ta stanowi znaczący krok wstecz w walce z nieuczciwą konkurencją i naruszeniami praw pracowniczych, a także poważny cios dla gospodarczej i społecznej sytuacji w branży.

Przepis o powrocie pojazdów został wprowadzony, aby zapewnić, że firmy transportowe będą zakładane w państwach, w których prowadzą działalność gospodarczą. Jest to ważny instrument w walce ze szkodliwymi praktykami biznesowymi, którym celem jest wykorzystanie różnic w warunkach pracy, obowiązkach wynikających z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz systemach podatkowych. Tego typu praktyki ostatecznie prowadzą do obniżania zarobków i świadczeń, czyli tego co jest określane mianem wyścigu na dno. Wymóg, aby pojazd danej firmy regularnie wracał do państwa, w którym ma siedzibę, zapewnia, że istnieje bezpośredni i rzeczywisty związek między państwem, w którym znajduje się siedziba firmy a jej działalnością gospodarczą w innym państwie UE. Zasada ta przyczynia się do zwalczania firm krzaków zakładanych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie obowiązują niższe płace, które faktycznie prowadzą działalność na bardziej dochodowych rynkach Europy Zachodniej. Ten model biznesowy polega zasadniczo na transgranicznym podwykonawstwie w celu utrzymania sztucznie niskich cen usług transportu drogowego.

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) jest głęboko zaniepokojona orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zniesienie zasady powrotu pojazdów utrwali szkodliwe praktyki w sektorze, pozwalając firmom krzakom nadal utrzymywać całe floty w Europie Zachodniej, bez rzeczywistego związku z krajem, w którym mają siedzibę. W rezultacie wyścig na dno będzie trwał, a przypadki takie jak strajki w Grafenhausen będą się powtarzać.

Zdaniem ETF, egzekwowanie zasady powrotu pojazdów jest całkowicie wykonalne, o czym świadczą pomyślne kontrole przeprowadzone od czasu jej wprowadzenia. Np. w maju 2023 r. na parkingu w Belgii kontrolerzy zidentyfikowali naruszenia tego przepisu, udowadniając jego wykonalność w praktyce. Argumenty niektórych podmiotów branżowych i państw członkowskich dotyczące wpływu tego przypisu na klimat są bezpodstawne. Gdyby firmy były zakładane w krajach, w których prowadzą większość działalności, zniknęłaby potrzeba długich podróży powrotnych. Obecny model biznesowy bezpośrednio utrudnia zieloną transformację. Utrzymując sztucznie niskie koszty transportu drogowego, model ten zniechęca do niezbędnego przejścia na bardziej zrównoważone środki transportu. Ekologizacja sektora transportu towarowego będzie możliwa tylko wtedy, gdy ceny transportu drogowego będą odzwierciedlać prawdziwe koszty środowiskowe i koszty pracy związane z tą działalnością.

W odpowiedzi na orzeczenie ETF ponownie wyraża swoje silne poparcie dla wszystkich przepisów Pakietu Mobilności oraz celów reformy sektora transportu drogowego, jakie im przyświecają. Warto też zauważyć, że Trybunał nie zakwestionował prawnych podstaw tego przepisu, a jedynie podkreślił brak wystarczających informacji pozwalających ocenić jego proporcjonalność, w związku z tym obowiązkiem Komisji jest zajęcie się tymi niedociągnięciami i przywrócenie tego wymogu.

Źródło: Europejska Federacja Pracowników Transportu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels