Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Podwykonawcy w logistyce: jak wielkie firmy obchodzą prawo i wyzyskują kierowców?

Utworzona: 2025-07-01


Raport Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Europejskiego Instytutu Związków Zawodowych (ETUI), który zostanie oficjalnie zaprezentowany 24 czerwca w Parlamencie Europejskim, rzuca światło na skalę nadużyć, jakie umożliwia podwykonawstwo w sektorze logistycznym w Unii Europejskiej.

W dokumencie przedstawiono, jak główne firmy logistyczne – w tym Amazon, DHL, FedEx i BRT – tworzą sieci podwykonawców, które skutecznie omijają przepisy prawa pracy, spychają pracowników na margines i osłabiają bezpieczeństwo gospodarcze wspólnoty.

Raport zatytułowany „Przepraszamy, zleciliśmy Ci podwykonawstwo” pokazuje, że w Niemczech połowa kierowców paczek pracuje dla podwykonawców, zarabiając nawet o 20% mniej niż średnia krajowa. Aż 57% z nich pracuje w weekendy, a średnia liczba dni chorobowych sięga 28 w skali roku. Ciężko harujący dostawcy przewożą nawet do 2 ton paczek dziennie, często bez odpowiedniego wsparcia sprzętowego. We Francji zwolnienie jednego podwykonawcy przez Amazona doprowadziło z dnia na dzień do utraty pracy przez 1700 osób. W Hiszpanii i we Włoszech inspekcje wykazały poważne nieprawidłowości w aż 69–73% kontrolowanych firm. Nagminnie odmawiano wypłaty wynagrodzeń i przekazywania sprzętu ochronnego, a intensywne tempo pracy skutkowało licznymi wypadkami.

Z raportu wynika, że obecny model podwykonawstwa oddziela kontrolę od odpowiedzialności. Firmy decydują o każdej sekundzie dnia kierowców za pomocą algorytmów, ale uchylają się od obowiązków pracodawcy – szczególnie, gdy dochodzi do wypadków czy niewypłacenia pensji. Zatrudnienie rozdrobnione między wiele podmiotów uniemożliwia organizowanie się w związki zawodowe, a papierowe „firmy-widma” dodatkowo utrudniają dochodzenie roszczeń.

ETF i ETUI apelują o natychmiastowe działania UE. Wśród propozycji znajdują się: całkowity zakaz podzlecania podstawowej działalności, ograniczenie liczby poziomów podwykonawstwa do dwóch, wprowadzenie obowiązkowych legitymacji społecznych, digitalizacja rejestrów firm oraz wzmocnienie inspekcji pracy. Raport wzywa również do wprowadzenia pełnej odpowiedzialności marek dominujących za wszelkie nadużycia w ich łańcuchach dostaw.

Wydarzenie w Parlamencie Europejskim, które zgromadzi decydentów, związki zawodowe i ekspertów, ma podkreślić pilną potrzebę legislacyjnej interwencji.

Każda paczka dostarczona przez ten system wyzysku reprezentuje pracownika pozbawionego praw, rodzinę walczącą o przetrwanie i dochody podatkowe skradzione z budżetów publicznych. Europa musi wybrać: czy chce przymykać oko na systemowe nadużycia, czy zapewnić godną pracę w sektorze, który jest fundamentem nowoczesnej gospodarki podsumowuje sekretarz generalna ETF, Livia Spera.
Źródło: ETF
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels