Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czesi, podobnie jak Holendrzy, zwiększają limity prędkości. D3 z limitem 150 km/h

Utworzona: 2025-01-11


Od połowy 2025 roku kierowcy samochodów osobowych w Czechach będą mogli poruszać się z maksymalną prędkością 150 km/h na wybranych odcinkach autostrad. To odważny krok, który ma na celu zwiększenie efektywności transportu i dostosowanie czeskiej infrastruktury do nowoczesnych standardów.

Pierwszym odcinkiem, na którym wprowadzony zostanie limit 150 km/h, będzie 30-kilometrowy fragment autostrady D3 pomiędzy Planą nad Lužnicí a Usilným. Nowy limit będzie obowiązywał jedynie w warunkach dobrej widoczności, a za dynamiczne dostosowywanie prędkości odpowiadać będą zaawansowane systemy telematyczne. W przypadku niekorzystnych warunków pogodowych czy wzmożonego ruchu, prędkość maksymalna zostanie obniżona poniżej 130 km/h.

Czeskie władze rozważają już wydłużenie odcinków z limitem 150 km/h. W planach są:
🚩 60-kilometrowy odcinek autostrady D11 między Kolínem a Jaroměří,
🚩 30-kilometrowy odcinek autostrady D1 na Morawach, pomiędzy Bělotínem a Bílovcem.

Równocześnie w Holandii planowane są modyfikacje ograniczeń prędkości, ale w zupełnie innym kierunku (szczegóły ➡ TUTAJ.) Władze tego kraju postanowiły podnieść dzienną prędkość maksymalną z 100 km/h do 130 km/h na wybranych odcinkach autostrad, takich jak A7, A6 czy A37. Jednak decyzja dotyczy wyłącznie tras spełniających surowe normy dotyczące hałasu, emisji azotu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Choć oba kraje stawiają na poprawę infrastruktury i mobilności, ich podejścia do kwestii prędkości różnią się. W Czechach zwiększona prędkość będzie dostępna na autostradach jedynie w sprzyjających warunkach pogodowych i przy dobrej widoczności. Z kolei Holandia, znana z rygorystycznej polityki ekologicznej, podejmuje kroki w kierunku kompromisu między mobilnością a ochroną środowiska – zmiany będą wdrażane stopniowo i na ograniczonych odcinkach.

Decyzje Czech i Holandii wpisują się w szerszy trend inwestowania w infrastrukturę drogową w Europie. Czesi w planach mają rozszerzenie prędkości 150 km/h na kolejne autostrady, takie jak D11 i D1. Z kolei Holendrzy stawiają na modernizację infrastruktury, w tym instalację cichszego asfaltu, co pozwoli w przyszłości na dalsze podnoszenie prędkości na większej liczbie tras. Te różnorodne podejścia pokazują, jak różne cele – od redukcji czasu podróży po ochronę środowiska – mogą kształtować politykę transportową w poszczególnych krajach.

Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels