Najczęściej kradzione towary i miejsca zdarzeń
W 2024 roku najwięcej kradzieży dotyczyło produktów spożywczych i napojów (22% wszystkich incydentów). Aż 76% przypadków to kradzieże z ciężarówek – zarówno porwań pojazdów (21%), jak i ich całkowite przejęcie (20%). Prawie połowa incydentów miała miejsce w trakcie transportu. W porównaniu z 2023 rokiem odnotowano spadek kradzieży z obiektów magazynowych – z 25% do 18%. Największą liczbę incydentów zarejestrowano w krajach takich jak: Brazylia, Meksyk, Indie, USA, Niemcy, Chile i RPA.Nowa jakość przestępczości: strategiczne kradzieże i cyfrowe oszustwa
Raport zwraca uwagę na rosnące znaczenie tzw. „strategicznych kradzieży” – dokładnie zaplanowanych operacji, których celem jest przejęcie wartościowych ładunków bez użycia siły. W USA aż 18% wszystkich incydentów miało charakter strategiczny, a jednym z przykładów była zorganizowana kradzież wagonów kolejowych w Kalifornii i Arizonie.Wzrost przestępczości strategicznej opartej na oszustwach, wyłudzeniach i zaawansowanym planowaniu to najważniejszy trend ostatnich lat. Przestępcy fałszują dokumenty przewozowe, podszywają się pod znane firmy, a nawet wykorzystują AI do przejęcia ładunku zdalnie – ich wiedza o lukach w łańcuchach dostaw stale rośnie komentuje Tony Pelli, Global Practice Director for Security & Resilience w BSI Consulting.
Cyberzagrożenia w logistyce
Rosnące znaczenie technologii to nie tylko wsparcie dla logistyki, ale też narzędzie w rękach przestępców. Jak podkreśla Mike Yarwood, dyrektor ds. zapobiegania stratom w TT Club, w 2024 roku odnotowano gwałtowny wzrost wykorzystania metod cyfrowych w działaniach przestępczych: phishing, deep fake, złośliwe oprogramowanie – wszystko to służyło zdobywaniu poufnych danych o ładunkach i dostępach do systemów zarządzania flotą oraz magazynami w chmurze.Jak się bronić? Praktyczne porady z raportu
W raporcie wskazano kluczowe środki, które powinny znaleźć się w strategii bezpieczeństwa każdej firmy transportowej:🚩 weryfikacja kontrahentów i przewoźników;
🚩 monitorowanie punktów załadunku i dostawy;
🚩 stosowanie bezpiecznych i sprawdzonych systemów śledzenia;
🚩 zwiększona czujność przy zmianach w rutynowych trasach;
🚩 ochrona kanałów komunikacji – w tym skrzynek e-mailowych;
🚩edukacja personelu w zakresie zagrożeń cybernetycznych.
Podstawą jest należyta staranność i świadomość – musimy wiedzieć, z kim współpracujemy i jak wyglądają intencje drugiej strony podkreśla Yarwood.Źródło: TT Club