Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Niemiecka płaca minimalna pod ostrzałem. Przewoźnicy obawiają się fali zwolnień

Utworzona: 2025-06-18


Cztery kluczowe niemieckie organizacje logistyczne – BGL, BPEX, BWVL oraz DSLV – skierowały do polityków i partnerów społecznych list otwarty, w którym apelują o zachowanie niezależności Komisji ds. Płacy Minimalnej oraz o rozwagę w dalszym podnoszeniu najniższego wynagrodzenia w Niemczech.

Organizacje ostrzegają, że kolejne, gwałtowne podwyżki mogą poważnie zaszkodzić zarówno konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych, jak i stabilności rynku pracy – szczególnie w segmencie niewykwalifikowanych pracowników. Od 2021 roku płaca minimalna w Niemczech wzrosła aż o 34,9%. Planowane podniesienie jej do 15 euro oznaczałoby wzrost o prawie 58%. To tempo znacznie przewyższa ogólną dynamikę wynagrodzeń wynikających z układów zbiorowych. Zdaniem sygnatariuszy listu, tak szybki wzrost stanowi ogromne obciążenie dla firm, które przy aktualnej koniunkturze nie są w stanie rekompensować go wyższą produktywnością lub podnoszeniem cen.

Zbyt wysoki poziom minimalnego wynagrodzenia może – paradoksalnie – doprowadzić do zmniejszenia zatrudnienia. Firmy będą zmuszone do rezygnacji z prostych, manualnych prac i wprowadzenia automatyzacji, co uderzy przede wszystkim w osoby bez kwalifikacji zawodowych. W liście wskazano, że nawet 30% takich miejsc pracy może zniknąć, jeśli dojdzie do dalszych, skokowych podwyżek płacy minimalnej. Problem ten szczególnie dotyczy sektora kurierskiego, gdzie aż 85% dostawców nie ma wykształcenia zawodowego.

Organizacje branżowe zwracają uwagę, że wzrost płacy minimalnej nie przekłada się bezpośrednio na wyższe dochody do dyspozycji. Przy 17-procentowym wzroście płacy, dochód netto rośnie zaledwie o 9%, a wiele osób traci dodatkowo prawo do świadczeń socjalnych, takich jak dodatek mieszkaniowy. Od 2017 r. płace brutto wzrosły o 11%, ale dochód rozporządzalny jedynie o 2,3%. Podwyżki płacy minimalnej w branżach o niskiej marży, takich jak transport drogowy, są trudne do przełożenia na ceny usług. W efekcie może dojść do wycofywania się mniejszych firm z rynku i jego dalszej koncentracji. Szczególnie dotyczy to małych i średnich przedsiębiorstw, które już teraz borykają się z rosnącymi kosztami operacyjnymi.

Związki zawodowe i partnerzy społeczni mają – według sygnatariuszy – prawo do prowadzenia negocjacji bez presji ze strony państwa. Tymczasem ingerencje polityczne podważają zaufanie do procesu ustalania płacy minimalnej i szkodzą gospodarce.

Organizacje domagają się:
◾ zachowania autonomii Komisji ds. Płacy Minimalnej,
◾ zmniejszenia obciążeń podatkowo-składkowych dla wynagrodzeń,
◾ powiązania wzrostu płacy minimalnej z realnym wzrostem produktywności,
◾ inwestycji w infrastrukturę i uproszczenia przepisów jako sposobu na trwałe podwyżki wynagrodzeń.

Źródło: BGL
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels