Nowe wytyczne dotyczą szerokiego zakresu pojazdów – od dostawczych i ciężarowych, po autobusy, autokary, a nawet pojazdy dźwigowe – i są rozwinięciem opracowanego wcześniej standardu PAS 29000:2021, wprowadzonego przez British Standards Institution (BSI).
Nowe ramy RTSS 2025 stanowią praktyczne rozszerzenie istniejących zapisów, oferując operatorom flot narzędzia wdrożeniowe w postaci przewodników oraz kwestionariuszy samooceny. Brytyjskie władze zdecydowały się na ich publikację w reakcji na globalne incydenty, w których pojazdy ciężarowe były wykorzystywane w celach przestępczych i terrorystycznych. Kluczowym celem standardu PAS 29000:2021 jest zwiększenie bezpieczeństwa narodowego i ochrona interesów sektora transportowego poprzez stworzenie barier utrudniających przestępcze wykorzystanie pojazdów. Jednocześnie dokument wspiera firmy w zabezpieczaniu swoich zasobów – zarówno ludzi, jak i ładunków – a także w ograniczaniu strat finansowych i przestojów operacyjnych wynikających z incydentów bezpieczeństwa.
PAS 29000:2021 jest standardem skalowalnym i możliwym do wdrożenia zarówno przez małe firmy przewozowe, jak i dużych operatorów flot – niezależnie od tego, czy pojazdy są własnością firmy, są leasingowane czy wynajmowane. Obejmuje on pojazdy lekkie, ciężkie, autobusy, pojazdy specjalne i maszyny mobilne. Aby zapewnić zgodność ze standardem, firmy muszą wdrożyć systemowe podejście do zarządzania ryzykiem – w tym przeprowadzać analizy zagrożeń, opracować plany zarządzania bezpieczeństwem, prowadzić dokładne weryfikacje przeszłości zawodowej kierowców, sprawdzać pojazdy pod kątem manipulacji technicznych czy nieautoryzowanych modyfikacji. Brytyjski rząd zapowiedział też stworzenie oficjalnego systemu akredytacji i certyfikacji dla firm transportowych, choć na razie nie podano konkretnego harmonogramu wdrożenia.
Nowe brytyjskie standardy bezpieczeństwa nie stoją w sprzeczności z funkcjonującym na poziomie międzynarodowym standardem TAPA TSR 2023 (Trucking Security Requirements), opracowanym przez Transported Asset Protection Association. PAS i TSR koncentrują się na różnych aspektach bezpieczeństwa – PAS dotyczy przede wszystkim zapobiegania wykorzystaniu pojazdu jako narzędzia ataku, natomiast TSR skupia się na ochronie ładunków i bezpieczeństwie kierowców w trakcie realizacji transportów. Dzięki temu oba standardy można wdrażać równolegle, traktując je jako uzupełniające się ramy działań – PAS jako narzędzie przeciwdziałania terroryzmowi i przestępczości zorganizowanej, TSR jako system ochrony operacji łańcucha dostaw.
Między standardami istnieją jednak istotne różnice. RTSS to rządowa inicjatywa zorientowana na krajowe zagrożenia i zgodność z brytyjskim prawem, natomiast TSR to inicjatywa branżowa, skoncentrowana na ograniczeniu kradzieży i zapewnieniu odporności operacyjnej. PAS 29000 ma charakter dobrowolny – organizacje mogą, ale nie muszą ubiegać się o certyfikację – natomiast TSR 2023 wymaga obowiązkowego certyfikowania zgodności (lub na poziomie podstawowym – autocertyfikacji), jeśli firma chce być uznana za wiarygodnego partnera w ramach sieci TAPA.
TSR zawiera przy tym bardziej szczegółowe wymagania techniczne – dotyczące np. typów zamków, systemów śledzenia GPS, weryfikacji kierowców czy protokołów reagowania na incydenty. Z kolei RTSS opiera się bardziej na zasadach proceduralnych i ogólnych ramach zgodności, bez szczegółowej specyfikacji technicznej.
Mimo tych różnic, firmy posiadające certyfikat TSR już teraz spełniają dużą część wymogów wynikających z RTSS. Dotyczy to zwłaszcza takich obszarów, jak zabezpieczenie pojazdu, kontrola trasy, procedury awaryjne czy weryfikacja personelu. Jednak pełna zgodność z brytyjskim standardem RTSS może wymagać dodatkowego wdrożenia elementów specyficznych dla Wielkiej Brytanii – takich jak raportowanie zgodne z brytyjskimi formatami, uwzględnienie poziomu zagrożenia ustalanego przez brytyjskie służby, czy udział w krajowych programach akredytacyjnych i współpraca z lokalnymi organami bezpieczeństwa.
Źródło: TAPA
Utworzona: 2025-07-16