Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wodorowa ciężarówka o zasięgu 1500 km

Utworzona: 2025-07-30


Technologia wodorowa wkracza w nowy etap. Horizon Fuel Cell Group oraz chińska firma Shanghai Wuliu Automotive Technology ogłosiły porozumienie dotyczące integracji 100 systemów ogniw paliwowych w 42-tonowych bezemisyjnych ciężarówkach produkowanych przez Z Truck Automotive Technology z Suzhou.

Kluczowym wyróżnikiem pojazdu jest jego zasięg: ponad 1500 km na jednym tankowaniu wodoru. To wynik, który nie tylko eliminuje tzw. „lęk zasięgowy”, ale też skutecznie konkuruje z pojazdami napędzanymi dieslem. Samochód powstał w koncepcji lekkiej konstrukcji i długiego zasięgu. Zastosowano w nim sprawdzony system ogniw paliwowych z serii VL-III produkcji Horizon oraz magazyn wodoru typu IV, pozyskiwany lokalnie w Chinach.

System VL-III to technologia, która od 2022 roku funkcjonuje w pojazdach użytkowych na kilku kontynentach. Horizon wdrożył już setki takich jednostek, przetestowanych w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych – również w branży logistycznej. Efektywność, niezawodność i powtarzalność działania potwierdziły jej gotowość do masowego zastosowania w komercyjnym transporcie.

Nowy projekt Horizon i Wuliu to jednak nie tylko demonstracja potencjału obecnej technologii. Firma zapowiada już premierę nowej generacji stosów ogniw paliwowych – VLS-IV Series o mocy 400 kW. Mają one zapewnić jeszcze większą efektywność, nawet o 20% mniejsze zużycie wodoru i dłuższą żywotność. Ich wdrożenie ma uczynić wodór rzeczywistą i opłacalną alternatywą dla diesla w transporcie ciężkim.

Nowe ogniwa będą kluczowe dla dalszej dekarbonizacji sektora TSL. W połączeniu z rosnącą dostępnością infrastruktury wodorowej, transport ciężki może wreszcie wejść w etap realnej transformacji energetycznej podkreślają przedstawiciele Horizon.
Umowa na dostawę 100 bezemisyjnych ciężarówek to nie pierwszy taki kontrakt dla Horizon w 2025 roku. Firma realizuje obecnie kilka dużych zamówień flotowych i zapowiada dalsze inwestycje w innowacje oraz rozwój globalnej obecności.

Pojazd opracowany przez Z Truck i Shanghai Wuliu to przykład odpowiedzi na potrzeby rynku, który coraz wyraźniej szuka rozwiązań neutralnych klimatycznie, ale bez kompromisów w zakresie zasięgu, ładowności i tempa realizacji tras. Dzięki zastosowaniu wodoru jako nośnika energii, pojazd spełnia wymogi zeroemisyjności przy zachowaniu pełnej funkcjonalności ciężarówki klasy 42 tony. Producent podkreśla, że nowy model może być wykorzystywany zarówno w krajowym transporcie długodystansowym, jak i w międzynarodowych operacjach logistycznych, gdzie dostępność infrastruktury rośnie z miesiąca na miesiąc. Co ważne, Horizon nie ogranicza się do dostarczania samych napędów rozwija również komponenty i technologie w całym łańcuchu wartości wodoru, od produkcji po magazynowanie i dystrybucję.

Źródło: Horizon Fuel Cell
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels