Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Francja zrewolucjonizuje finansowanie transportu

Utworzona: 2025-07-30


Francuski minister ds. transportu, Philippe Tabarot, ogłosił plan przygotowania historycznej ustawy ramowej dotyczącej finansowania transportu. Zapowiedź ta jest wynikiem dziesięciotygodniowych prac Konferencji „Ambition France Transports”, zorganizowanej przez Ministerstwo Transportu we współpracy z resortem finansów.

Celem inicjatywy było wypracowanie nowego modelu finansowania infrastruktury transportowej, który odpowiadałby na rosnące wyzwania związane z modernizacją sieci, dekarbonizacją mobilności i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi przewozowe. W proces prac zaangażowano ponad 50 ekspertów i przedstawicieli władz lokalnych, którzy działali w czterech grupach roboczych. Zajmowali się m.in. modelami finansowania dla lokalnych organizatorów mobilności i kolei regionalnych, przyszłością koncesji autostradowych, rozwojem infrastruktury kolejowej dla pasażerów oraz transportem towarowym i modal shift. Zebrano łącznie 234 wkłady i przeprowadzono ponad 110 przesłuchań eksperckich.

Konferencja wskazała cztery główne kierunki reformy. Po pierwsze, konieczne jest stworzenie przejrzystego planu inwestycji w transport. Po drugie, modernizacja i rewitalizacja istniejących sieci musi stać się absolutnym priorytetem. Po trzecie, Francja musi zwiększyć udział użytkowników w finansowaniu systemu – obecnie jest on jednym z najniższych w Europie. Po czwarte, niezbędne jest zaangażowanie kapitału prywatnego do realizacji projektów infrastrukturalnych.

Na tej podstawie rząd zapowiedział przygotowanie ustawy ramowej, której pierwszy projekt ma zostać złożony w parlamencie już w grudniu 2025 roku. Co ważne, parlamentarzyści zostaną włączeni do prac legislacyjnych już na etapie redagowania ustawy – w ramach nowego, partycypacyjnego modelu.

Wśród najważniejszych reform znajdzie się m.in. zmiana modelu koncesji autostradowych. Od 2031 roku, kiedy wygasną obecne koncesje, nowe umowy mają być krótsze, geograficznie ograniczone i poddawane regularnym przeglądom co pięć lat. Państwo będzie mieć większy nadzór nad rentownością operatorów. Utrzymany zostanie system opłat za przejazd autostradami, ale wszystkie wpływy – szacowane na 2,5 mld euro rocznie – mają zostać w całości przeznaczone na inwestycje transportowe, w tym kolej, drogi krajowe i sieć rzeczną.

Kolejnym filarem reformy ma być przyspieszenie modernizacji sieci kolejowej. Od 2028 roku budżet na infrastrukturę kolejową ma zostać zwiększony o 1,5 mld euro rocznie. Rada ds. Infrastruktury (COI) ma dokonać ponownej oceny dużych projektów kolejowych pod kątem ich opłacalności i gotowości do realizacji. W drugim etapie – programowym – ustawa określi harmonogram i finansowanie kluczowych projektów infrastrukturalnych w ujęciu wieloletnim.

Minister Tabarot podkreślił, że przygotowywana ustawa ma szansę zbudować nowy, trwały fundament dla francuskiego systemu transportowego. Ma ona zapewnić stabilność finansową, większą przejrzystość i lepsze dostosowanie infrastruktury do wyzwań związanych ze zmianami klimatu, dekarbonizacją i zwiększoną mobilnością społeczeństwa.

Rzadko zdarza się okazja, by państwo mogło tak gruntownie przebudować jeden z kluczowych sektorów gospodarki zaznaczył Tabarot.
Jego zdaniem, reforma koncesji, pełne przeznaczenie środków z opłat drogowych na transport oraz silna rola państwa w zarządzaniu infrastrukturą to kamienie milowe na drodze do bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej mobilności we Francji.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels