Szczególną uwagę zwraca kwestia outsourcingu procesowego z udziałem cudzoziemców. Ministerstwo jednoznacznie potwierdziło, że nowe przepisy nie ograniczają możliwości korzystania z takiego modelu współpracy, pod warunkiem, że przyjmujący zlecenie bierze pełną odpowiedzialność za wykonanie usługi za jej jakość, terminowość i zgodność z przepisami. Tego typu działalność może dotyczyć np. usług sprzątania czy księgowości. Inaczej sprawa wygląda w przypadku tzw. outsourcingu pracowniczego polegającego na wynajmie pracowników innym podmiotom. W takim przypadku zezwolenie na pracę może być wydane wyłącznie podmiotom zarejestrowanym jako agencje pracy tymczasowej. Ministerstwo podkreśla, że nieuprawnione korzystanie z tej formy zatrudnienia cudzoziemców będzie uznawane za niezgodne z nowymi przepisami.
Kolejna ważna kwestia dotyczy umów w dwóch językach. Resort pracy potwierdza, że w przypadku przedstawienia przez przedsiębiorcę umowy z cudzoziemcem w wersji polskiej oraz obcojęzycznej, nie ma obowiązku przedstawiania tłumaczenia przysięgłego wersji obcojęzycznej co może ułatwić wiele procedur i zmniejszyć koszty formalne dla firm. Wyjaśniono również zasady dotyczące kolejności rozpatrywania wniosków o zatrudnienie cudzoziemców. Mimo że ustawa przewiduje określone zasady pierwszeństwa, to jak zaznacza MRPiPS nie zwalnia to organów z obowiązku dotrzymywania terminów wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego.
Pozostałe odpowiedzi dotyczą m.in. dopuszczalności nadgodzin w ramach umów cywilnoprawnych, maksymalnych kar grzywny oraz możliwości zatrudnienia cudzoziemców posiadających dokumenty pobytowe wydane przez inne państwa strefy Schengen.
Źródło: Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Utworzona: 2025-08-08