Po prostu suniesz po śniegu, to wspaniałe uczucie. Firma TrackSystems - projektant i producent zastosowanego systemu napędu gąsienicowego - również ma swoją siedzibę w Tyrolu i razem chcieliśmy pokazać, że to niezwykłe połączenie da się także zastosować w furgonie TGE mówi Martin Zeller, dyrektor oddziału MAN Truck & Bus w Innsbrucku, opisując swoje wrażenia z jazdy TGE z napędem gąsienicowym.
Firma serwisowa MAN, którą zarządza, przekształciła zwykły transporter drogowy w prawdziwy pojazd terenowy. Pomysł wyszedł od dwóch sprzedawców samochodów dostawczych w austriackim Tyrolu: Thomasa Koflera i Fabiana Bonory. Rezultat wprawia w zdumienie każdego, kto go widzi. I od razu wywołuje szeroki uśmiech.
Transporter terenowy może być używany przez operatorów wyciągów narciarskich w regionach górskich. Ponieważ wersja kombi TGE posiada 8 miejsc siedzących plus miejsce kierowcy, transporter może przewozić zarówno ludzi, jak i towary. Zaopatrzenie odległych pastwisk alpejskich nawet zimą lub wygodne przewiezienie gości do zaśnieżonego alpejskiego hotelu przestaje być problemem. Konwersję można wykonać w całej gamie samochodów dostawczych, czyli także w furgonie lub w wersji z podwójną kabiną z platformą.
Choć trudno w to uwierzyć, proces konwersji zajmuje nie więcej niż godzinę. Montaż lub demontaż przypomina wymianę koła i nie wymaga wizyty w specjalnym warsztacie. Płyta adaptera, mocowana za pomocą oryginalnych śrub koła, służy do połączenia z osiami. Takie rozwiązania umożliwia więc korzystanie z furgonetki przez cały rok: gąsienice zimą, opony latem. Dodatkowa waga zestawu gąsienicowego w porównaniu ze zwykłymi oponami to ok. 300 kg. Szerokość pojazdu wzrasta do 2,40 metra.
W terenie TGE z napędem gąsienicowym może rozwinąć prędkość od 25 do 50 km/h poruszając się zgodnie z zaleceniem na pierwszych 3 biegach 8-biegowej przekładni automatycznej. Dzięki podniesionemu o ok. 3 cm podwoziu Seikel, prześwit transportera gąsienicowego umożliwia wykonywanie jazdę w ekstremalnym terenie. Do hamowania wykorzystywane są standardowe hamulce tarczowe bez konieczności dodatkowej regulacji. Jedynym mankamentem jest fakt, że jazda gąsienicowym TGE po drogach jest niedozwolona.
Źródło: MAN Truck & Bus