Wydarzenie otworzył Tarek Helmi, Partner & Leader Future of Energy w Deloitte, który zapoczątkował przegląd trendów w branży oraz przedstawił temat paliw LNG i bio-LNG w transporcie. Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit i Patrick Carré, wiceprezes ds. globalnego komercyjnego transportu drogowego w firmie Shell, pokrótce przedstawili strategie obu firm w obszarze zrównoważonego transportu w szybko zmieniającej się branży oraz ambicje spółek w zakresie transformacji energetycznej.
Podjęliśmy konkretne działania związane z poprawą jakości powietrza i zapobieganiem zmianom klimatu, ponieważ te sprawy nie mogą czekać. Firma zobowiązała się, że do 2040 r. nie będzie korzystać z paliw kopalnych, wyprzedzając o 10 lat ambitny cel wyznaczony przez Komisję Europejską w zakresie neutralności węglowej. Dekarbonizacja branży transportowej jest nie tylko konieczna, ale także możliwa. Aby zrealizować ten cel, wszyscy zainteresowani muszą połączyć siły, aby wspierać dalszy rozwój technologii i promować rolę biometanu jako jednego ze sposobów osiągnięcia celu redukcji CO2 w transporcie ciężkimPo wstępnych wystąpieniach, Tarek Helmi otworzył dyskusję, w której udział wzięli Giandomenico Fioretti, dyrektor ds. rozwoju działalności napędów alternatywnych w IVECO, Christian Hoellinger, szef Downstream LNG Europe w spółce Shell, Matthias Maedge, przedstawiciel Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i Christoph Domke, dyrektor ds. czystej i inteligentnej mobilności w FTI Consulting.
– powiedział Luca Sra z IVECO.
Debata rozpoczęła się od rozważań na temat wzrostu zapotrzebowania klientów na niskoemisyjne ciężarówki. Giandomenico Fioretti podkreślił, że popyt na ciężarówki zasilane gazem LNG stale rośnie. W 2015 r. były one jeszcze produktem niszowym, a dzisiaj stanowią prawie 4% wszystkich pojazdów pracujących w branży transportu drogowego. Dyskusja dotyczyła również korzyści płynących z technologii LNG i bio-LNG oraz dostępności biometanu, który obecnie stanowi średnio 17% gazu wykorzystywanego w transporcie w Unii Europejskiej i ma szanse stać się paliwem powszechnie dostępnym w nadchodzących latach.
Paneliści poruszyli także inne tematy, jak np. ekonomikę eksploatacji ciężarówek na gaz oraz rozwój tej technologii napędu. Zwrócili również uwagę na konieczność rozbudowy infrastruktury w celu dalszego zwiększenia produkcji bio-LNG jako kluczowego czynnika umożliwiającego osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto. Dyskusja zakończyła się rozważaniami na temat znaczenia współpracy między różnymi firmami w celu umożliwienia dekarbonizacji transportu oraz wezwaniem skierowanym do wszystkich zainteresowanych, aby połączyli siły we wspieraniu przejścia na paliwo LNG i bio-LNG w drodze do zrównoważonego rozwoju.
Biometan to oczyszczony biogaz, który powstaje w wyniku fermentacji metanowej związków pochodzenia organicznego (m.in. ścieki cukrownicze, odpady komunalne, obornik, gnojowica, odpady przemysłu rolno-spożywczego, odpady poubojne, biomasa), a częściowo także ich rozpadu gnilnego. Biometan spełnia standardy gazu ziemnego i jest zaliczany do odnawialnych źródeł energii – powstaje i jest zużywany bez produkowania netto dwutlenku węgla.
Źródło: IVECO