Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Stopy procentowe znowu w górę. Jak wpłynie to na wysokość rat kredytu i leasingu?

Utworzona: 2021-12-27


Rada Polityki Pieniężnej (RPP) po raz kolejny w ciągu ostatnich miesięcy podniosła wysokość stóp procentowych. Pierwszy niespodziewany wzrost nastąpił w październiku br. z 0,1% do 0,5%. Drugi w listopadzie z 0,5 do 1,25%.

Stopa referencyjna od grudnia wynosi natomiast już 1,75%. W poprzednich latach mieliśmy do czynienia z sytuacją odwrotną – RPP trzy razy obniżyła wysokość stóp, co było związane z wybuchem pandemii COVID-19 i chęcią pobudzenia gospodarki. Konsekwencje najnowszych decyzji Rady dotkną wszystkich posiadaczy zobowiązań finansowych. W szczególności z tytułu umowy kredytu, wynajmu długoterminowego i leasingu.

Zmiany wysokości rat dla posiadaczy zobowiązań ze zmienną stopą

Wzrost stóp procentowych odczują w kieszeni tylko i wyłącznie osoby, które zaciągnęły zobowiązania finansowe ze zmiennym oprocentowaniem. Podwyżkami nie zostaną natomiast objęci posiadacze kredytów i leasingów ze stałym oprocentowaniem. Ta z pozoru dobra wiadomość dotyczy jednak tylko bardzo nielicznej grupy obywateli. Przeważająca większość umów zawieranych, czy to z bankami, czy firmami leasingowymi, jest oparta na oprocentowaniu zmiennym.

Z danych przedstawionych przez Europejską Federację Kredytową wynika, że w I kwartale 2021 roku w naszym kraju odsetek umów kredytowych ze stałym oprocentowaniem wynosił dokładnie 0%. Dla porównania u naszych sąsiadów – Czechów, w tym samym okresie umowy kredytowe z oprocentowaniem stałym przez 1-5 lat stanowiły 50,3%.

Wyższy WIBOR, wyższa rata

Wzrost stóp procentowych, które obecnie wynoszą już 1,75%, oznacza wyższe raty leasingu i kredytu. Wraz ze wzrostem stóp wzrosły także stawki WIBOR.

Do większości umów kredytów i leasingu w Polsce instytucje finansowe stosują wartości stóp WIBOR 1M i 3M, które są aktualizowane najczęściej raz na trzy miesiące. W niektórych przypadkach jest to stawka WIBOR 6M. Na ich podstawie oraz wartości zastosowanej marży banki i firmy leasingowe kalkulują wysokość, koszty zobowiązania finansowego.

Przed pierwszą podwyżką stóp procentowych WIBOR 1M wynosił 0,19%, a WIBOR 3M 0,25%. Obecnie WIBOR 1M osiągnął 1,93%, a WIBOR 3M z ostatnich trzech miesięcy wzrósł już do 2,33%. Nic nie zapowiada jednak, aby był to koniec wzrostów.

Raty leasingu i kredytu po zmianach

Przy obliczaniu wysokości raty leasingu musimy uwzględnić: stawkę WIBOR (jej rodzaj i wartość), opłatę wstępną, okres finansowania, wykup, cenę netto przedmiotu oraz marżę.

Wyższe raty odczują przede wszystkim osoby, które umową kredytu lub leasingu na oprocentowaniu zmiennym związały się stosunkowo niedawno, w ostatnich 6 miesiącach. Wtedy też stopy procentowe utrzymywały się jeszcze na bardzo niskim poziomie. Nie bez znaczenia pozostaje także okres finansowania. Dłuższy okres finansowania oznacza większe różnice w wysokości spłacanych rat. Podwyżki będą natomiast mniej dotkliwe dla klientów, którzy spłacili już większość zobowiązań i znajdują się na końcowym etapie trwania umowy.

Wszyscy, którzy w tym momencie zastanawiają się nad skorzystaniem z oferty leasingu lub kredytu, muszą więc przygotować się na to, że na pewno zapłacą więcej niż przed październikiem 2021 r.

Czy wzrost rat leasingu i kredytu jest odczuwalny?

Na tę chwilę podwyżki rat kredytu i leasingu nie są bardzo dotkliwe dla większości obywateli, ponieważ mieszczą się w przedziale od kilkunastu do kilkuset złotych. W przypadku kredytu jest to średnio 100-300 zł, natomiast dla rat leasingowych wzrosty te utrzymują się na jeszcze niższym poziomie. Nie możemy jednak zapominać, że to najpewniej nie koniec planowanych i koniecznych podwyżek. Kolejne posiedzenie RPP ma odbyć się w styczniu. Szacuje się, że stopy procentowe mogą finalnie wzrosnąć do 2,5 – 3,5%.

W najbliższym czasie czeka nas jednak znacznie więcej niż stopniowy wzrost wysokości rat zaciągniętych zobowiązań finansowych. Już teraz wszyscy odczuwamy skutki rekordowej, niemalże 8% inflacji. Od stycznia 2022 roku w życie wejdą natomiast przepisy Nowego Ładu i Pakietu Mobilności, które wprowadzają szereg zmian w funkcjonowaniu polskich firm. Wiele z przewidzianych reform oznacza kolejne, dodatkowe koszty dla przedsiębiorców.

Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels