Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CSK

Już teraz przewoźnicy powinni przygotować się do nadchodzących zmian

Utworzona: 2021-12-27


Poniżej pierwsza część kalendarium zmian wraz z krótkim omówieniem skutków, jakie może nieść dana nowelizacja przepisów obowiązujących od 2022 roku, przygotowana przez Sebastiana Palucha z CSK.

GRUDZIEŃ 2021

Należy skorygować umowy o pracę (najlepiej aneksem, ponieważ ze względu na bardzo późny tryb procedowania zmian zastosowanie wypowiedzenia zmieniającego może być znacznie utrudnione) uwzględniając następujące kwestie:
✅ Przede wszystkim należy kierowcom szczegółowo wyjaśnić przyczynę dla której umowa powinna być diametralnie zrekonstruowana. Dla zachowania porządku warto dołączyć uzasadnienie pisemne zmiany umowy do treści aneksu.
✅ Należy usunąć z dniem 2 lutego 2022 warunki wypłacania świadczeń w postaci diet i ryczałtów (zwrot kosztów podróży).
✅ Należy wprowadzić nowe zasady wynagradzania w zależności od typu pracy wykonywanej przez kierowców; inna bowiem umowa będzie dla kierowcy pracującego w przewozach bilateralnych, inna dla kierowców w przewozach kabotażowych, a jeszcze inna dla kierowców wykonujących przewozy zarówno krajowe jak i międzynarodowe.
✅ Należy unikać eksperymentalnych pomysłów na pozorne obniżenie kosztów przedstawianych przez różnej maści ekspertów, którzy ostatecznie nie biorą żadnej odpowiedzialności za skutki oferowanych „wyjątkowych” rozwiązań.
✅ Należy skorzystać z możliwości rozdzielenia różnych składników wynagrodzenia zgodnie z Kodeksem Pracy i wprowadzić motywacyjne dodatki (unikać określania w umowie bardzo wysokiej kwoty brutto niezależnej od wyników pracy – takie rozwiązanie bardzo negatywnie wpływa na jakość świadczonej pracy).

Można ku temu wykorzystać następujące składniki wynagrodzenia: kwota zasadnicza, dodatek za nadgodziny, dodatek za godziny nocne, premia za każdy dzień obecności, premia uznaniowa za wyniki, inne dodatki motywacyjne. Ponadto przypomina się, że rozwiązania polegające na ustaleniu ryczałtu za dyżur w chwili obecnej nie są zgodne z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców i Kodeksu pracy. Zaplanować należy także rodzaj wykonywanej pracy – jeżeli nasze przedsiębiorstwo skupia się w znacznej części na kabotażach, to od 21 lutego ten rodzaj przewozów z pewnością stanie się mniej efektywny, co przełoży się na znaczny spadek dochodów (oczywiście jeżeli przewozy będą wykonywane w zgodzie z nowymi przepisami).

Sebastian Paluch, CSK
Do ulubionych CSK
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels