Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Gdy ciężarówka sama odnajduje drogę w terminalu...

Utworzona: 2022-06-13


MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, uczelnia Fresenius University of Applied Sciences oraz spółka Götting KG przedstawiły dotychczasowe osiągnięcia w realizacji wspólnego projektu ANITA - dotyczącego autonomicznych pojazdów dla terminali kontenerowych.

Wykorzystując pierwszą publiczną jazdę autonomicznej ciężarówki na torze testowym MAN-a w Monachium, partnerzy projektu poinformowali o swoich dotychczasowych osiągnięciach i zapowiedzieli wzmożone testy praktyczne oraz jazdy próbne, które odbędą się na terenie terminala kontenerowego DB Intermodal Services i terminala DUSS (Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH) w Ulm Dornstadt.

Celem projektu ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) jest opracowanie i wykorzystanie autonomicznych ciężarówek do realizacji procesów związanych z przeładunkiem kontenerów z pojazdów drogowych na środki transportu kolejowego, co umożliwi w przyszłości transport większej masy towarów w transporcie kombinowanym, bardziej przyjaznym dla środowiska naturalnego. W tym celu w kolejnych miesiącach spółka MAN będzie pracować nad „wyostrzaniem elektronicznych zmysłów” autonomicznej ciężarówki w rzeczywistym środowisku pracy, aby umożliwić jej skuteczne rozpoznawanie otoczenia, reagowanie i planowanie toru jazdy.

Podstawowa technologia automatyzacji dla projektu ANITA jest już gotowa. Aby dopracować jej działanie, przejdziemy teraz do bezpośrednich testów praktycznych, które umożliwią nam dalszy rozwój systemu pod kątem niezawodności operacyjnej i wartości dodanej dla przyszłych użytkowników. Podejście to realizujemy z konsekwencją, która do końca bieżącego dziesięciolecia pozwoli nam wprowadzić do oferty seryjne, autonomiczne ciężarówki przeznaczone do eksploatacji na terenie terminali
– zapewnił dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.

Partnerzy zaplanowali rok jazd testowych, które pozwolą na częstą weryfiację możliwości prototypu autonomicznej ciężarówki na podstawie rzeczywistych warunkow jej pracy oraz realizację procesu stopniowego rozwoju i optymalizacji. Podczas jazd w kabinie będzie znajdował się kierowca nadzorujący bezpieczeństwo, który w razie potrzeby będzie mógł podjąć interwencję. Intensywne jazdy testowe przyniosą korzyści nie tylko w aspekcie dalszego rozwoju autonomicznych ciężarówek, ale także pozwolą przygotować terminale do integracji z nimi.

Połączony transport kolejowy i drogowy to przyjazne dla środowiska rozwiązanie. Naszym celem jest współpraca nad rozwojem transportu intermodalnego. Cyfryzacja i automatyzacja pomagają nam tworzyć interfejsy dla pociągów towarowych oraz upraszczają i przyspieszają realizację procesów w terminalach
– stwierdziła dr Sigrid Nikutta z zarządu Deutsche Bahn AG, dyrektor generalna DB Cargo AG.
Aby autonomiczna ciężarówka mogła wykonywać zadania związane z transportem kontenerów, musi mieć możliwość komunikacji z infrastrukturą terminala. Dlatego w pierwszej fazie projektu naukowcy z Fresenius University of Applied Sciences przeanalizowali istniejące procesy, procedury i zachowania ludzi oraz maszyn na terenie terminali i przenieśli je do cyfrowego modelu. Cyfrowy język specyfikacji kontraktów Digital's Contract Specification Language (CSL) opracowany przez Deon Digital pełni rolę uniwersalnego języka umożliwiającego jasną i pełną komunikację wszystkich współpracujących ze sobą systemów. W wyniku tego powstał kompletny system planowania misji, łączący pojazd z systemami informatycznymi terminala DBIS i DUSS. Podczas jazd testowych naukowcy planujący misje będą przesyłać polecenia do autonomicznej ciężarówki i obserwować jej zachowanie w procesie transportu kontenerów.

Podczas praktycznych testów na terenie terminala każdego dnia dowiemy się czegoś więcej. Scalenie danych z kamer, lidaru i radaru oraz ich interpretacja i podjęcie odpowiednich działań wymagać będą wysokich umiejętności inżynierskich. W szczególności trzeba będzie wykonać dużo pracy programistycznej
– oświadczyła kierowniczka projektu ze strony spółki MAN, Amelie Jacquemart-Purson.
Specjaliści MAN-a przeanalizują zachowanie pojazdu podczas jazd próbnych. Wyciągnięte wnioski będą stopniowo wdrażane poprzez kolejne aktualizacje oprogramowania. System autonomiczny musi uwzględniać wszystkie decyzje, które dziś podejmuje człowiek w oparciu o to co widzi i słyszy. Chodzi więc o pełne zastąpienie ludzkich zmysłów i działań.

Realizacja projektu ANITA rozpoczęła się 1 lipca 2020 r. i potrwa 39 miesięcy. Jego celem jest zautomatyzowanie przeładunku kontenerów z różnych środków transportu i zwiększenie elastyczności i wydajności tych procesów. Projekt został dofinansowany kwotą 5,5 miliona euro w ramach programu „Nowe technologie pojazdów i systemów” niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels