W 26. plebiscycie wzięło udział 5978 czytelników czasopism branżowych „lastauto omnibus”, „trans aktuell”, „Fernfahrer” oraz magazynu internetowego „eurotransport.de”, należących do wydawnictwa ETM ze Stuttgartu, którzy przyznali prestiżową nagrodę w kategoriach „Najlepsza ciężarówka”, „Najlepszy samochód dostawczy”, „Najlepszy autobus” i „Najlepsze marki”. Plebiscyt czytelniczy jest przeprowadzany według jednolitej metodologii od 1997 r. W bieżącym roku w szranki stanęło 219 pojazdów użytkowych w 16 kategoriach oraz ok. 200 marek z branży pojazdów użytkowych w 29 kategoriach.
eActros
Jako najlepszy „elektryczny samochód ciężarowy” czytelnicy wydawnictwa ETM po raz trzeci uznali akumulatorowo-elektrycznego eActrosa. Źródłem energii ciężarówki są trzy (eActros 300) lub cztery (eActros 400) pakiety akumulatorowe. Ten drugi z pojazdów ma, w odpowiednich warunkach, zasięg do 400 km. Technicznym sercem pojazdu jest sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW.Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.
Actros z napędem konwencjonalnym
Mercedes-Benz Actros zwyciężył w plebiscycie ETM Awards w kategorii „samochód ciężarowy do transportu dalekobieżnego”. Ciężarówka z gwiazdą wyróżnia się szczególnie pod względem rentowności, bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu, łącząc te cechy z pionierskimi innowacjami i ofertą w zakresie łączności sieciowej. Wystarczy wymienić cyfrowy Multimedia Cockpit, system MirrorCam, oparty na GPS tempomat Predictive Powertrain Control i asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych.Actros piątej generacji może być wyposażony na życzenie w asystenta martwego pola Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania i system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). Jedna z jego funkcji – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli w krytycznej sytuacji kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia.
Actros F
W kategorii „ciężarówki do ciężkiego transportu dystrybucyjnego od 18 ton” pierwsze miejsce zajął Mercedes-Benz Actros F. Jego wyposażenie spełnia zróżnicowane potrzeby i wymagania kierowców oraz operatorów flot. Atutami pojazdu są przestronna kabina, niskie, trzystopniowe wejście, wybór 17 wzorów konstrukcyjnych, a także duża ładowność i elastyczność w eksploatacji. Do tego dochodzi szeroka gama wyposażenia dodatkowego, obejmująca m.in. retarder, Active Sideguard Assist i Predictive Powertrain Control.Atego
W kategorii „ciężarówki do lekkiego transportu dystrybucyjnego poniżej 18 ton” zwyciężył Mercedes-Benz Atego, który pozostaje liderem rynkowym w swoim segmencie w Europie od ponad 20 lat.Sprinter Mobility, City, Transfer i Travel
W kategorii „autobusy klasy midi” czytelnicy wydawnictwa ETM wskazali jako zwycięzcę cztery typoszeregi – Mobility, City, Transfer i Travel – wszystkie na bazie Sprintera. Wymienione warianty modelowe o długości od 5,9 do 8,5 m zajmują w Europie czołową pozycję w segmencie minibusów o dmc powyżej 3,5 t. Sprinter City jest przeznaczony do regularnych przewozów miejskich i podmiejskich. Sprinter Transfer to uniwersalny pojazd do przewozów międzymiastowych i szkolnych, wykorzystywany również w turystyce wycieczkowej i transporcie wahadłowym. Sprinter Mobility jest specjalnie wyposażony do przewozu pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, a Sprinter Travel spełnia wysokie wymagania pasażerów w transporcie turystycznym.Od chwili sprzedaży spółki Mercedes-Benz Minibus GmbH z siedzibą w Dortmundzie monachijskiej grupie przemysłowej AEQUITA pod koniec 2021 roku, działalność w segmencie minibusów prowadzi nadal spółka Tremonia Mobility GmbH.
Citaro i eCitaro
W plebiscycie czytelników ETM w kategorii „autobusy miejskie” Mercedes-Benz Citaro jest stałym bywalcem na pierwszym miejscu. Także w roku jego 25. jubileuszu czytelnicy uhonorowali Citaro nagrodą w uznaniu przyjaznych dla środowiska i innowacyjnych technologii. Od premiery rynkowej w 1997 r. sprzedano ponad 60 tysięcy autobusów Citaro w wersji solo i przegubowej.Jednocześnie model eCitaro został wyróżniony przez czytelników jako „najlepszy autobus”. Już ponad 600 egzemplarzy eCitaro znajduje się w regularnej eksploatacji liniowej w Europie. Pionierskim osiągnięciem są dostępne opcjonalnie akumulatory z elektrolitem stałym, odznaczające się szczególnie wysoką gęstością energetyczną i trwałością, a od 2023 r. autobus będzie również dostępny z wodorowym ogniwem paliwowym w funkcji tzw. range extendera.
Mercedes-Benz CharterWay i TruckWorks
Mercedes-Benz CharterWay po raz kolejny zdobył nagrodę w kategorii „wynajem samochodów ciężarowych”. Firma zapewnia mobilność oraz oferuje usługi związane z udostępnianiem, obsługą i zarządzaniem samochodami ciężarowymi Mercedes-Benz, pojazdami specjalnymi i dostosowanymi do potrzeb klienta, w tym także przyczepami i naczepami. CharterWay Service, CharterWay ServiceLeasing i CharterWay Rental składają się na całą paletę usług.Nagrodę w kategorii „serwis samochodów ciężarowych i naczep” czytelnicy po raz kolejny przyznali marce Mercedes-Benz TruckWorks. Jest to wyraz uznania dla elastycznej i kompleksowej oferty obsługi serwisowej, obejmującej całe portfolio samochodów ciężarowych Daimler Truck wraz z przyczepami, naczepami, zabudowami, osiami, układami hamulcowymi, burtami załadunkowymi, agregatami chłodniczymi i telematyką. System kompleksowej obsługi (one-stop service) w około 100 lokalizacjach TruckWorks w Niemczech minimalizuje czas przestojów, nakłady pracy i koszty związane z czynnościami konserwacyjnymi i naprawczymi, a także z wymaganymi prawnie przeglądami. Uzupełnieniem oferty jest serwis opon, usługi odbioru i dostarczania pojazdów, wydłużone godziny otwarcia, serwis całodobowy oraz udostępnianie pojazdów zastępczych. Kierowcom oczekującym na odbiór pojazdu TruckWorks zapewnia zaplecze sanitarne, możliwość skorzystania z pryszniców i noclegu.
Źródło: Daimler Truck