Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przyszłość przewozów i eActros 300 w rękach Raben

Utworzona: 2024-02-28


Firma testowo wykorzystuje pojazd do przewozów wahadłowych pomiędzy fabrykami jednego z klientów. Dopasowana trasa i infrastruktura do ładowania zapewniona przez klienta umożliwiają pracę pojazdu przez całą dobę bez obciążania środowiska.

W ramach swojej strategii ESG przewoźnik wdraża między innymi projekty związane z ochroną środowiska i zrównoważonym transportem. Jednym z nich jest testowanie pojazdów zeroemisyjnych w starannie dobranych zastosowaniach.

Obecnie testujemy eActrosa 300 Tractora, którego udostępnił nam Daimler Truck Retail Polska. Wdrożyliśmy go na 3 tygodnie do obsługi przewozów lokalnych dla naszego klienta na trasie pomiędzy fabrykami i wszystko wskazuje na to, że pojazd ten idealnie się sprawdza w takim zastosowaniu mówi Łukasz Orłowski, Business Excellence Manager w Raben Transport.
eActros 300 Tractor pracuje wahadłowo na trasie liczącej kilkanaście kilometrów w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, wykonując w tym czasie 14-16 przejazdów.

Zasięg, jaki oferuje ta bateria, jest na potrzeby zadania całkowicie wystarczający. Oczywiście, aby mogło to optymalnie funkcjonować, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura do ładowania – my korzystamy z ładowarek zapewnionych przez klienta. Na podstawie własnej wiedzy oraz dzięki wsparciu eConsultanta z Daimler Truck Polska, Damiana Rendzikowskiego, opracowaliśmy taki system pracy samochodu i ładowania, żeby wykorzystywać ładowarki wtedy, kiedy prąd jest w niższej cenie – podczas wybranego rozładunku lub załadunku. Jedno ładowanie baterii do 100%, pozwala na pokonanie ok. 200 km, choć oczywiście mają na to wpływ także różne czynniki, np. temperatura, ciężar ładunku czy topografia terenu mówi Łukasz Orłowski.
Dodatkową zaletą użytkowania elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks jest to, że eActros jest atrakcyjnym narzędziem pracy dla kierowców.

Tak jak w przypadku modelu innej marki, tak i w przypadku eActrosa widzimy duże zainteresowanie pracą na takim pojeździe. Elektromobilność jest atrakcyjna dla kierowców, interesują się tym tematem, zwłaszcza młodsi, łatwiej więc jest znaleźć pracowników. Elektryczne ciężarówki wymagają innego stylu jazdy, z którym nasi kierowcy już się zapoznali podczas szkoleń i innych testów, ale jednocześnie mają wiele walorów, zwłaszcza pod względem komfortu pracy. Według kierowcy obsługującego w ramach testu elektrycznego Mercedesa, największą zaletą jest cisza w kabinie podkreśla Łukasz Orłowski.
Po ośmiu godzinach pracy w pojeździe spalinowym hałas silnika daje się we znaki. eActros pod tym względem zapewnia naprawdę duży komfort. Kolejna zaleta to dynamika: Mercedes ma dwubiegową skrzynię biegów zintegrowaną z silnikami w elektrycznej tylnej osi, co sprawia, że jazda jest wyjątkowo płynna, a moment obrotowy niezależnie od obciążenia jest dostępny od razu. Z innych rozwiązań, które mi pomagają w pracy, warto wspomnieć o wyjątkowo efektywnych światłach drogowych i systemie MirrorCam, dzięki któremu podczas deszczu nie ma konieczności wycierania lusterek – wyświetlacze w kabinie zapewniają pełną widoczność mówi Dominik Stępień.
Z punktu widzenia Raben, wykorzystanie elektrycznej ciężarówki takiej jak eActros 300 Tractor ma wiele strategicznych zalet.

Jako firma zdecydowanie zmierzamy w stronę maksymalnego redukowania wpływu na środowisko, a zrównoważony transport, oparty na zeroemisyjnych pojazdach jest tego kluczowym elementem. Zmiany są nieuchronne, bo zobowiązują nas do nich także unijne przepisy, a my chcemy być na nie jak najlepiej przygotowani. Widzimy też coraz więcej zapytań ze strony naszych klientów o wykorzystanie elektrycznych ciężarówek do obsługi ich zleceń. Biorąc pod uwagę różnicę w cenie zakupu takiego pojazdu, ma to duże znaczenie, podobnie jak planowane na ten rok dopłaty państwowe. Z drugiej strony przy zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury, co w naszym przypadku jest możliwe, eksploatacja samochodu takiego jak eActros jest dużo niższa niż spalinowego, tak więc z pewnością pojawi się on w naszej flocie, jak tylko będzie to możliwe. Czekamy też na test zapowiadanego na ten rok najnowszego modelu: eActrosa 600, z którym wiążemy duże nadzieje, bo jego parametry – m.in. zasięg ok. 500 km – są bardzo obiecujące podkreśla Łukasz Orłowski.


Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels