Do testów wybrano Volvo FL Electric 42 z deklarowanym przez producenta zasięgiem do 300 km. Podwozie wyposażono w zabudowę typu BOX COOL V7 z 16 miejscami paletowymi. Ciężarówka przez tydzień realizowała kursy z magazynu FM Logistic w Mszczonowie oraz hubu przeładunkowego w podwarszawskich Jankach, dziennie pokonując około 200 km. Były to przewozy towarów niewymagającyh kontroli temperatury realizowane dla klientów z branży FMCG na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego. W celu optymalizacji procesów jako ładunki powrotne ciężarówka transportowała puste palety i opakowania. Podczas jazd testowych sprawdzano faktyczny zasięg pojazdu w realnych warunkach eksploatacyjnych, wpływ masy ładunku na zużycie energii, inne cechy użytkowe samochodu, a także zyski środowiskowe.
Sprawdzenie „elektryków” w rzeczywistych warunkach pozwala na weryfikację parametrów technicznych z uwzględnieniem różnych obciążeń i warunków realizacji dostaw. Ma to ułatwić wybór ostatecznej konfiguracji auta. Dystrybucja lokalna to usługa, którą dzięki cross-dockom realizujemy dla wielu klientów
tłumaczy Andrzej Wacyk, Transport Administration and Support Director, FM Logistic Central Europe, odpowiadający również za flotę i kontraktowanie podwykonawców.
Elektryfikacja floty to proces, który trzeba dobrze zaplanować. Ten i kolejne testy mają pomóc w opracowaniu właściwego modelu biznesowego i przygotować FM Logistic do wprowadzenia do eksploatacji samochodów z napędem elektrycznym na większą skalę.
Realizacja strategii Volvo Trucks w kierunku zeroemisyjności pokrywa się z założeniami działań FM Logistic, dlatego tym bardziej cieszę się, że mamy możliwość współpracować. Udało nam się wybrać pojazd ciężarowy najlepiej dostosowany do potrzeb klienta i rozpocząć testy w rzeczywistych warunkach
podkreśla Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director w Volvo Trucks Polska.
FM Logistic określił etapy realizacji strategii dekarbonizacji i konsekwentnie je realizuje. Modernizacja floty rozpoczęła się w ubiegłym roku. Pierwszym krokiem był zakup naczep z systemem solarnym.
Nasz plan rozwoju Transport 4.0. ma znaczenie strategiczne. W ciągu ostatniego roku zakupiliśmy 100 naczep o zabudowie typu chłodnia z ekologicznym systemem solarnym do ładowania akumulatora rozruchowego. Elektryfikacja floty to kolejny etap
wyjaśnia Jacek Oraczewski, Transport Director w FM Logistic Central Europe.
Przy założeniu pochodzenia energii z sieci elektroenergetycznej, wykorzystanie elektrycznej ciężarówki pozwoli obniżyć emisję CO
2 podczas eksploatacji średnio o 395 g na każdy przejechany kilometr. W przypadku zasilania z OZE pojazd jest w 100% zeroemisyjny.
Aktualne wzrosty opłat drogowych w Niemczech, jak również zapowiedzi ich wprowadzenia w innych krajach Unii Europejskiej wymuszają na branży transportowej zmiany. Należy mieć też na uwadze wzmocnienie celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych aż do 90% od 2040 roku, co również będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości transportu
zauważa Magdalena Wójcik, Senior Business Development Manager w FM Logistic.
Źródło: FM Logistic