Wiemy, że zawsze znajdzie się ktoś, kto powie „a czemu tylko 420, skoro kierowców są setki tysięcy?” Warto jednak pamiętać, że w badaniach ankietowych nie chodzi o objęcie wszystkich, lecz o zebranie reprezentatywnego głosu środowiska. Ponad czterystu respondentów z branży to już naprawdę solidna próba, wystarczająca, by uchwycić wyraźne trendy. Tym bardziej, że wielu z Was nie ograniczyło się do krótkich odpowiedzi, ale podzieliło się przemyśleniami, które pokazują codzienność pracy kierowcy od środka. Za ten czas i szczerość jesteśmy bardzo wdzięczni. Zebrane wypowiedzi stworzyły nie tylko obraz statystyczny, ale też osobistą mapę doświadczeń od sentymentu do dawnych lat, po realne wyzwania współczesnej pracy. I właśnie na tym chcemy się skoncentrować: na faktach, opiniach i emocjach płynących bezpośrednio od Was.

"Pieniądze czy pasja, co trzyma kierowców w zawodzie?"



Na podstawie ankiety widać wyraźnie, że obraz pracy kierowcy zawodowego ma dziś dwa oblicza: są rzeczy, które realnie się poprawiły, ale też sporo obszarów, które - zdaniem kierowców -uległy pogorszeniu.
Co na plus?
Najczęściej wskazywaną poprawą jest stan dróg, aż 80,5% kierowców uważa, że dziś jeździ się po lepszych trasach niż 10–20 lat temu. Na drugim miejscu znalazł się komfort w kabinie (73,8%), co jasno pokazuje, że producenci ciężarówek faktycznie zadbali o lepsze warunki pracy za kółkiem. Co trzeci kierowca (32,1%) docenia też łatwiejszą komunikację z bazą, która dzięki telefonom i systemom telematycznym jest nieporównywalnie prostsza niż dawniej. Część respondentów (18,1%) wskazała też na wyższe zarobki, choć trzeba od razu dodać, spora grupa w komentarzach podkreślała, że nie chodzi o same kwoty, a o relację płacy do kosztów życia i wysiłku wkładanego w pracę- UWAGA, ten wątek rozwiniemy jutro.Co na minus?
Tu lider jest bezdyskusyjny: brak szacunku do zawodu. 82,1% ankietowanych uważa, że kierowcy są dziś gorzej postrzegani i mniej doceniani niż dawniej. Tuż za tym znalazły się: czas pracy i presja (71,2%) oraz liczba kontroli i mandatów (70%). Wysokie miejsce zajęły też stawki w stosunku do kosztów (62,1%), co wprost pokazuje frustrację: zarobki może i nominalnie wzrosły, ale przy rosnących wydatkach i odpowiedzialności, wielu kierowców czuje, że opłacalność tego zawodu spada. W komentarzach powtarzały się także wątki związane z parkingami brak miejsc, koszty postoju, a także obawy o bezpieczeństwo na postojach.Wnioski z ankiety
Obraz, który wyłania się z odpowiedzi, to zawód w rozdarciu. Z jednej strony lepsze miejsce pracy, tj. wygodniejsze kabiny, lepsze drogi i łatwiejsza łączność z firmą. Z drugiej narastająca presja, poczucie braku szacunku, kontrole i nieadekwatne stawki. Kierowcy coraz częściej podkreślają, że nie chodzi tylko o pieniądze, ale o klimat, w jakim pracują: presję czasu, brak wolności, poczucie bycia traktowanym jak potencjalny winny, a nie jak profesjonalista.Co trzyma kierowców w zawodzie? Odpowiedzi z ankiety
Materiał własny etransport.pl