Według Norweskiego Stowarzyszenia Właścicieli Ciężarówek (NLF) brak preferencji dla biogazu osłabia tempo zielonej transformacji w transporcie drogowym. Organizacja argumentuje, że wszystkie technologie przyczyniające się do redukcji emisji powinny być traktowane jednakowo. NLF zaproponowało nawet, aby dostęp do buspasów został otwarty dla wszystkich pojazdów ciężkich o DMC powyżej 7,5 tony, co miałoby usprawnić logistykę i zapewnić przewoźnikom bardziej przewidywalny czas przejazdu.
Decyzja o priorytecie dla elektryków została podjęta już w grudniu 2024 roku przez norweski parlament. Uznano wtedy, że elektryczne samochody dostawcze powinny mieć generalny dostęp do pasów transportu publicznego, chyba że lokalne warunki wskazują inaczej. Na tej podstawie przygotowano konsultacje oraz rekomendację, które w połowie 2025 roku trafiły do Ministerstwa Transportu. Według władz drogowych przyznanie stałego dostępu elektrycznym ciężarówkom i furgonetkom nie zakłóci funkcjonowania transportu publicznego, a jednocześnie pomoże przyspieszyć proces przechodzenia na zeroemisyjne rozwiązania w sektorze TSL.
Źródło: NLF
Utworzona: 2025-09-09