Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Eurovinieta -ulgi dla elektryków, kłopoty dla spóźnialskich państw

Utworzona: 2025-09-10


Unijne przepisy dotyczące opłat drogowych, znane jako dyrektywa Eurovinieta (Dyrektywa (UE) 2022/362), określają zasady naliczania opłat drogowych dla ciężarówek i innych pojazdów w całej UE w oparciu o ich efektywność energetyczną i emisję CO₂. Dyrektywa została ostatnio zrewidowana w 2022 r., a państwa członkowskie miały obowiązek wdrożenia nowych zasad do prawa krajowego do 25 marca 2024 r.

ECG zaktualizowało swój raport dotyczący wdrażania Euroviniety, opublikowany po raz pierwszy w 2024 r. Najnowsza edycja przedstawia zarówno przegląd ostatnich zmian legislacyjnych na poziomie UE, jak i aktualny stan wdrożenia w poszczególnych państwach członkowskich.

Zmiany na poziomie UE

5 marca br. KE ogłosiła plany ukierunkowanej zmiany dyrektywy Eurovinieta w ramach Planu Działań Przemysłowych dla europejskiego sektora motoryzacyjnego. Inicjatywa ma na celu wsparcie rozwoju zeroemisyjnych pojazdów ciężkich poprzez przedłużenie ulg w opłatach drogowych poza obecny termin wygaśnięcia 31 grudnia br. ECG z zadowoleniem przyjęło tę propozycję i zdecydowanie popiera działania zachęcające do wdrażania elektrycznych ciężarówek. Opłaty drogowe stanowią bowiem istotny koszt operacyjny dla operatorów logistycznych, a zwolnienia z nich to realna zachęta do inwestowania w pojazdy zeroemisyjne. Ograniczając te koszty, propozycja przyspiesza transformację w kierunku czystszego transportu drogowego w całej Europie.

Jeżeli zmiana zostanie przyjęta, dodatkowo wesprze rozwój zeroemisyjnych pojazdów ciężkich, przyczyni się do dekarbonizacji sektora oraz dostosuje politykę opłat drogowych do szerszych celów klimatycznych UE.

🚩 27 czerwca 2025 r. Komisja zaproponowała zmianę dyrektywy i przedłużenie zwolnień z opłat i opłat użytkowych dla zeroemisyjnych ciężarówek do 30 czerwca 2031 r.

🚩 Obecnie państwa członkowskie mogą przyznawać pełne zwolnienia lub obniżone stawki opłat dla pojazdów zeroemisyjnych jedynie do 31 grudnia 2025 r.

Propozycja jest rozpatrywana w ramach zwykłej procedury legislacyjnej UE, wymagającej porozumienia między Parlamentem Europejskim a Radą UE. 16 lipca br. Komisja Transportu PE poparła projekt, a głosowanie plenarne zaplanowano na wrzesień. Następnie dokument trafi do Rady UE, gdzie formalne głosowanie przewidziano do końca roku. Ze względu na zbliżający się termin 31 grudnia, spodziewane jest szybkie przyjęcie i wejście zmian w życie jeszcze w 2025 r.

Stan wdrożenia w państwach członkowskich

Pomimo że termin implementacji minął w marcu 2024 r., wdrożenie pozostaje nierówne w całej UE. Większość państw przeniosła już przepisy Euroviniety do prawa krajowego, jednak w wielu przypadkach pełna praktyczna realizacja np. dostosowanie systemów poboru opłat i procedur technicznych wciąż nie została zakończona.

Szesnaście państw członkowskich (Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Grecja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Polska, Portugalia, Słowenia, Słowacja i Hiszpania) nie zgłosiło pełnej zgodności Komisji Europejskiej do terminu 25 marca 2024 r. W związku z tym Komisja Europejska wydała w 2024 r. formalne ostrzeżenia i dała tym krajom dodatkowy czas na działanie. Jednak Bułgaria, Grecja i Polska nie zareagowały w sposób satysfakcjonujący ani nie wdrożyły niezbędnych kroków. W maju 2025 r. Komisja skierowała te trzy państwa do Trybunału Sprawiedliwości UE za niewywiązanie się z obowiązków. Tymczasem na początku sierpnia 2025 r. Bułgaria wprowadziła nowe przepisy dostosowujące system opłat drogowych do wymagań dotyczących emisji.

Źródło: ECG
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels