Kauczuk syntetyczny z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu oraz kauczuk naturalny pozyskiwany w sposób zrównoważony odgrywają kluczową rolę w odpowiedzialnej produkcji opon. Nowoczesne ogumienie o wysokich osiągach zawiera nawet 40% kauczuku w masie. Wybór konkretnego rodzaju kauczuku zależy w dużej mierze od danego elementu i pełnionej przez niego funkcji. Opony samochodowe Continental składają się z nawet 100 różnych surowców, które z kolei są wykorzystywane m.in. do produkcji nawet 20 różnych mieszanek gumowych. Zawierają one również coraz więcej recyklingowanych wariantów dodatków i surowców uzupełniających, a także żywic cyrkularnych, które sprawiają, że otrzymana guma jest bardziej elastyczna i poprawia ogólną wydajność opony.
Zamykamy obieg. Continental zwiększa swoje zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym i wytycza ścieżkę na przyszłość. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom możemy wykorzystywać bardziej zrównoważone surowce, takie jak kauczuk syntetyczny wytwarzany z zużytego oleju spożywczego lub żywice oparte na certyfikowanych surowcach odnawialnych pochodzących pierwotnie z oleju roślinnego
wylicza Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.
Kauczuk syntetyczny ze zużytego oleju spożywczego
Firma Continental stosuje głównie dwie kategorie kauczuku, z których każda oferuje określone korzyści technologiczne dla konkretnych elementów opony: naturalny i syntetyczny. Kauczuk naturalny – tradycyjnie stosowany w produkcji opon – jest wykorzystywany np. w bieżnikach opon do samochodów osobowych i ciężarowych, gdzie guma musi być wyjątkowo wytrzymała. Jego szczególne właściwości obejmują odporność na uderzenia i trwałość, uzyskiwane dzięki krystalizacji wywołanej naprężeniem. Ta wyjątkowa cecha kauczuku naturalnego nie może być jeszcze odtworzona sztucznie.Kauczuk syntetyczny jest dodawany do bieżnika opon samochodowych jako uzupełnienie naturalnego, dzięki lepszym parametrom w zakresie hamowania i oporów toczenia. Continental coraz częściej wykorzystuje kauczuk syntetyczny pochodzący z bardziej zrównoważonych źródeł, takich jak olej pirolityczny z wyeksploatowanych opon lub zużytego oleju spożywczego. Surowce do produkcji tego kauczuku pozyskuje się od dostawców takich jak Synthos i TotalEnergies Cray Valley, którzy stosują podejście oparte na bilansie masy, wykorzystując zrównoważone źródła certyfikowane przez ISCC PLUS. Procesy produkcyjne i wykorzystywane surowce są zgodne z tym systemem.
Żywice także z recyklingu
Continental stosuje holistyczne podejście do rozwoju opon. Oznacza to, że wszystkie surowce są pozyskiwane krok po kroku z bardziej zrównoważonych źródeł. Istnieją specjalne żywice dodawane do prawie każdej mieszanki gumowej, które umożliwiają osiągnięcie idealnej równowagi między elastycznością a sprężystością opony. Żywice odgrywają kluczową rolę w uzyskaniu optymalnych właściwości mieszanek gumowych – poprawiają przyczepność na mokrej nawierzchni, odporność na ścieranie czy opory toczenia – a tym samym obniżają zużycie energii przez pojazd. Continental korzysta obecnie z żywic pochodzących z recyklingu, produkowanych przez dostawców takich jak TotalEnergies Cray Valley, które posiadają certyfikat ISCC PLUS. Wspiera tym samym rozwój surowców odnawialnych pochodzących z oleju roślinnego lub zużytego oleju spożywczego.Wykorzystanie bardziej zrównoważonych dodatków
Obok żywic, niezbędnym elementem procesu produkcji opon są również różnego rodzaju dodatki, stosowane np. w celu ochrony gumy podczas wulkanizacji przed skutkami działania ciepła lub tlenu. Continental jest pierwszym producentem opon, który stosuje certyfikowany przez ISCC PLUS dodatek do gumy TMQ firmy LANXESS, spełniający wysokie wymagania jakościowe i wydajnościowe. Według ocen cyklu życia – ten dodatek, produkowany z surowców takich jak aceton pochodzenia biocyrkularnego, ma ślad węglowy o ponad 30% niższy niż jego konwencjonalnie wytwarzany odpowiednik. Aceton pochodzenia biocyrkularnego powstaje z odpadów takich jak olej spożywczy z recyklingu.Podejście oparte na bilansie masy
Continental systematycznie wdraża podejście oparte na bilansie masy, aby osiągnąć swój cel, jakim jest wykorzystanie co najmniej 40% surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon. Podejście to polega na mieszaniu materiałów kopalnych, odnawialnych i pochodzących z recyklingu podczas procesu produkcyjnego oraz śledzeniu ich przepływu w łańcuchu wartości. Dzięki temu firma może przyporządkować zużycie surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu do produkcji wyrobów końcowych, a tym samym precyzyjnie dokumentować – i sukcesywnie zwiększać – wykorzystanie materiałów posiadających certyfikat ISCC PLUS.Bilans masy pozwala nam sprawnie zarządzać złożonym portfolio surowców i śledzić jak są one wykorzystywane w różnych zakładach produkcyjnych na wielu rynkach. Dzięki temu możemy stopniowo zwiększać udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon – i w przejrzysty sposób dokumentować nasze postępyŹródło: Continental
wyjaśnia Matthias Haufe, Head of Material Development and Industrialization w Continental Tires.
