Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

W Niemczech wrze: najpierw sieć ładowania, potem nakazy

Utworzona: 2025-10-13


Cztery wiodące organizacje branżowe: BGL, BWVL, BPEX i DSLV, wezwały do przeorientowania ram prawnych dla dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Podkreślają, że sektor jako największy użytkownik flot ciężarowych jest gotów wnieść swój wkład, ale „źle wyważona polityka” realnie hamuje transformację przedsiębiorstw.

Jednocześnie, jak wskazują, branży ponownie odmówiono udziału w „Autogipfel”, co grozi wypracowaniem rozwiązań „zbyt jednostronnie dostosowanych do interesów producentów pojazdów użytkowych”. Organizacje oceniają, że dotychczasowe działania regulacyjne i fiskalne „niemal nie przyniosły efektu”. Wśród ciężkich ciężarówek zarejestrowanych w Niemczech udział pojazdów elektrycznych pozostaje poniżej 0,4% (promilowy). Państwo poprzez wysokie stawki myta i rosnące obciążenia CO₂ uszczupla kapitał niezbędny na inwestycje w nowe technologie i firmową infrastrukturę ładowania. Jako „pierwszy właściwy krok” wskazano konsekwentne kierowanie ponad 13 mld euro rocznie z myta ciężarowego na infrastrukturę ładowania i ukierunkowane programy wsparcia.

Zdaniem BGL, BWVL, BPEX i DSLV wciąż brakuje warunków do skutecznej „zmiany napędowej”: dziurawa sieć ładowania dla pojazdów ciężkich w Niemczech i Europie, wieloletnie procedury przyłączeniowe, wyższe całkowite koszty posiadania (TCO) dla e- i H₂-ciężarówek niż dla diesli oraz brak pewności planistycznej co do cen energii i dostępności OZE. Organizacje apelują też o neutralność technologiczną, krytykując „regulacyjny tunel” skupiony wyłącznie na napędach elektrycznych. Proponują wprowadzenie Carbon Correction Factor (CCF) w unijnych limitach flotowych dla ciężkich pojazdów, aby uwzględniać efekt klimatyczny odnawialnych paliw stosowanych w silnikach spalinowych.

Odnosząc się do rozważanych na poziomie UE obowiązkowych kwot dla operatorów flot, organizacje ostrzegają, że przerzucałyby one ciężar z producentów na logistykę, nie rozwiązując problemu. Bez gęstej sieci ładowania i przewidywalnych cen prądu wymuszona popytem wymiana taboru nie byłaby racjonalna ekonomicznie ani operacyjnie, co groziłoby wypaczeniem rynku i utratą konkurencyjności firm transportowych.

W opublikowanym stanowisku sformułowano konkretne postulaty wobec rządu federalnego, odwołujące się m.in. do lipcowego raportu roboczego Forum Ekspertów ds. Klimatycznej Mobilności i Infrastruktury przy Federalnym Ministerstwie Transportu:
🚩 Reforma podatków od paliw i energii – fiskalne uprzywilejowanie biopaliw i paliw elektrycznych proporcjonalnie do ich efektu klimatycznego; obniżenie podatku od energii elektrycznej do unijnego minimum również dla sektora logistyki.

🚩 Reinwestycja wpływów z myta CO₂ – do 30 mld euro do 2027 r. powinno zostać w całości przeznaczone na „zieloną” przebudowę drogowego TSL.

🚩 Ujęcie alternatywnych paliw w komponencie CO₂ myta – uwzględnienie klimatycznego efektu m.in. HVO100 oraz Bio-CNG/LNG.

🚩 Wsparcie dla infrastruktury i zakupów – przyspieszenie rozbudowy sieci i pozwoleń na przyłącza w firmach, włączenie logistyki do mechanizmów obniżających ceny prądu, szybkie tworzenie ogólnoeuropejskiej sieci ładowania i tankowania dla pojazdów ciężkich, finansowanie infrastruktury firmowej oraz proste dopłaty do zakupu bezemisyjnych pojazdów (zależne od wielkości firmy), jako uzupełnienie superamortyzacji.

🚩 Kompensacja masy dla e- i H₂-ciężarówek – w ramach przeglądu dyrektywy 96/53/WE: +4 t DMC i +1 t nacisków osi oraz dopuszczenie wydłużonej naczepy (Typ 1) w całej UE.

Organizacje podsumowują, że zamiast zakazów i ingerencji w rynek branża potrzebuje impulsów inwestycyjnych, przewidywalności kosztów energii oraz spójnych zachęt powiązanych z realnym efektem klimatycznym – tak, by transformacja napędowa w transporcie drogowym była wykonalna finansowo i operacyjnie.

Źródło: BGL
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels