Jak to działa?
To rozwiązanie, w którym na trudnej nawierzchni sprzęgło wielopłytkowe Haldex natychmiast przenosi siłę napędową na koła z lepszą trakcją. Haldex to samoblokujące się sprzęgło stosowane jako centralny mechanizm różnicowy dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią. Dzięki temu napęd dostosowuje się automatycznie do aktualnej sytuacji na drodze, zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie auta i większe bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów.W przypadku Volkswagena Caddy 5 i innych modeli osadzonych na płycie MQB, stosowane jest sprzęgło Haldex 6 generacji, które ma bardziej zwartą budowę, większą odporność i zmodyfikowany sposób działania. Wraz z optymalizacją przekładni tylnej osi doprowadziło to w przypadku Caddy 5 – w porównaniu z poprzednikiem – do zmniejszenia zużycia paliwa, a przez to również emisji CO2.
Niewielka waga systemu jest też podstawą optymalnych właściwości jezdnych i wysokiej dynamiki jazdy. Warto zaznaczyć, że zastosowanie napędu 4MOTION nie zmienia kształtu podłogi samochodu, dzięki czemu przestrzeń ładunkowa lub pasażerska zachowuje taką samą pojemność jak w modelach z napędem wyłącznie na przednią oś.
Caddy 5
Napęd 4MOTION dostępny jest dla wszystkich wariantów modelowych – dostawczych i osobowych (z wyjątkiem Kombi) Caddy 5 – zarówno w wersji Maxi, jak i krótkiej. Występuje wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 90 kW/122 KM i manualną, sześciobiegową skrzynią przekładniową.
Transporter T6.1
Napęd 4MOTION wykorzystywany jest także w modelu Transporter T6.1. Wszedł do produkcji wraz z modelem T5 w roku 2005, zastępując wówczas napęd Syncro stosowany u poprzedników: T3 i T4. Dodajmy, że pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Ogórek”. Niestety, powstało zaledwie kilka prototypów tego samochodu wyposażonych w 2-litrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o czterech przełożeniach oraz przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy przedni napęd.Dziś 4MOTION dostępny jest dla wszystkich T6.1, czyli furgonu, podwozia ze skrzynią ładunkową, wersji Kombi, Caravelle, Multivan oraz California. W tych samochodach napęd 4x4 może współpracować z silnikiem 2.0 TDI 150 KM (z manualną skrzynią sześciobiegową lub siedmiobiegową automatyczną DSG) albo 2.0 TDI 204 KM (tylko skrzynia DSG). Jako dodatkowe wsparcie można domówić opcjonalną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego w wersjach ze skrzynią manualną. Blokada, która ułatwia ruszanie w trudnych warunkach, wyzwalana jest przyciskiem z kokpitu i jest aktywna do prędkości 45 km/h. Dodatkowo można domówić również opcję asystenta zjazdu ze wzniesienia, która zapewnia kontrolowane zjeżdżanie poprzez obniżenie prędkości obrotowej silnika oraz ewentualne ingerencje w układ hamulcowy.
Crafter
W przypadku Craftera napęd 4MOTION dostępny jest we wszystkich wariantach, tzn. furgonach, wersjach skrzyniowych oraz podwoziach do zabudowy. Montuje się go w wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony z pojedynczym ogumieniem tylnej osi i silnikiem ustawionym poprzecznie.4MOTION może współpracować z silnikiem 2.0 TDI 140 KM z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów albo z jednostką 2.0 TDI 177 KM z manualną skrzynią sześciobiegową lub automatyczną ośmiobiegową. Jako dodatkowe wsparcie kierowcy można zamówić blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.
Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze