Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jeśli kierowca nie zareaguje, on sam zatrzyma ciężarówkę

Utworzona: 2021-04-04


Od czerwca tego roku system Sideguard Assist (S1R) zostanie zastąpiony w większości modeli Actros i Arocs nowym system Active Sideguard Assist (S1X), wyposażonym w dodatkową funkcję, która w pewnych okolicznościach może uratować życie.

Jeśli chodzi poprawę bezpieczeństwa pojazdów, Mercedes-Benz Trucks zawsze był pionierem w branży. Firma inwestuje setki milionów euro rocznie w działalność badawczo-rozwojową, aby poprawić skuteczność systemów wspomagania oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Najnowsze produkty tej kategorii obejmują system wspomagania bocznego wykrywania pieszych i rowerzystów (Active Sideguard Assist) z funkcją automatycznego hamowania oraz system wspomagania jazdy Active Drive Assist 2 z funkcją automatycznego zatrzymania awaryjnego, którego światowa premiera odbyła się zeszłej jesieni. Już teraz klienci w 24 krajach UE i na wybranych rynkach poza UE mogą zamówić nowe systemy wspomagania dla szeregu modeli ciężarówek marki Mercedes-Benz, dla których są one dostępne. Produkcja rusza w czerwcu tego roku.

System Sideguard Assist dostępny od 2016 roku

Jazda ciężarówką w ruchu miejskim, czasami wąskimi ulicami i na dezorientujących skrzyżowaniach stanowi wyzwanie dla wielu zawodowych kierowców, zwłaszcza w momencie wykonywania skrętu. Musi on wtedy zwracać uwagę na sygnalizację świetlną, oznakowanie oraz ruch pojazdów nadjeżdżających i ruch poprzeczny, oraz na pieszych i rowerzystów znajdujących się z boku. Problem polega na tym, że wrażliwi uczestnicy ruchu często nie zdają sobie sprawy, że w pewnych sytuacjach kierowca ciężarówki może ich w ogóle nie widzieć. Ponadto, ciężarówki z dużymi rozstawami osi lub przyczepami/naczepami często wykonują skręt w sposób niezrozumiały dla innych uczestników ruchu: przed skrętem ciężarówki najpierw wjeżdżają prosto na skrzyżowanie, aby uwzględnić ruch naczepy lub przyczepy. Dlatego też rowerzysta lub pieszy przechodzący przez ulicę od strony pasażera czasami nie zdaje sobie sprawy, że ciężarówka ma zamiar skręcić, ale zakłada, że będzie jechała prosto.

W takich sytuacjach pomocny może być Sideguard Assist (S1R), opracowany przez Mercedes-Benz Trucks i dostępny jako wyposażenie fabryczne dla wielu wariantów modeli Actros, Arocs i Econic od 2016 roku. System ten ostrzega kierowcę podczas skrętu w prawo w przypadku wykrycia pieszego lub rowerzysty w strefie monitorowania po stronie pasażera.


Nowość: Active Sideguard Assist z automatycznym hamowaniem

Od czerwca tego roku system Sideguard Assist (S1R) zostanie zastąpiony w większości modeli Actros i Arocs nowym system Active Sideguard Assist (S1X), wyposażonym w dodatkową funkcję, która w pewnych okolicznościach może uratować życie. Active Sideguard Assist potrafi nie tylko ostrzec kierowcę o obecności pieszych lub rowerzystach poruszających się po stronie pasażera, ale także zainicjować manewr automatycznego hamowania przy prędkościach skrętu do 20 km/h, powodując zatrzymanie pojazdu w przypadku gdy kierowca nie reaguje na sygnały ostrzegawcze. System rozpoznaje potrzebę interwencji na podstawie kąta ustawienia kierownicy i, w idealnym przypadku, zapobiega kolizji. Mercedes-Benz Trucks jako pierwszy producent ciężarówek na świecie oferuje taki system z aktywną funkcją hamowania, przyczyniając się w ten sposób do dalszego zmniejszenia liczby poważnych obrażeń, a nawet zgonów, do których dochodzi podczas manewru skręcania.

Nowość: Active Drive Assist 2 z funkcją zatrzymania awaryjnego

System Active Drive Assist (ADA) to także krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki wprowadzeniu go w roku 2018, nowy Actros stał się pierwszą na świecie seryjną ciężarówką z funkcją jazdy częściowo autonomicznej (poziom SAE 2). Pod pewnymi warunkami, system aktywnie wspiera kierowcę w jeździe wzdłużnej i poprzecznej. Potrafi także automatycznie utrzymywać odległość od pojazdu poprzedzającego, przyspieszać, a także kierować, jeśli spełnione są niezbędne warunki systemowe, takie jak wystarczający promień zakrętu lub dobrze widoczne oznaczenia drogowe. Jeśli kierowca podejdzie zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, system może automatycznie wyhamować ciężarówkę do momentu przywrócenia ustalonej wcześniej odległości minimalnej. Następnie system może ponownie przyspieszyć pojazd do wcześniej ustalonej prędkości.


Dostępna od czerwca br. najnowsza generacja systemu (ADA 2) potrafi jeszcze więcej: jest w stanie zainicjować zatrzymanie awaryjne pojazdu gdy rozpozna, że kierowca przez dłuższy czas nie jest aktywnie zaangażowany w prowadzenie, np. z powodu problemów zdrowotnych. Najpierw system wysyła do kierowcy sygnał wizualny i dźwiękowy, aby położył ręce na kierownicy. Jeśli po 60 sekundach, pomimo licznych ostrzeżeń, kierowca nie zareaguje hamując, chwytając kierownicę, przyspieszając lub obsługując systemy pojazdu za pomocą przycisków na kierownicy, system może sam wyhamować ciężarówkę do bezpiecznego zatrzymania się na swoim pasie ruchu, ostrzegając pojazdy z tyłu za pomocą świateł awaryjnych. Manewr zatrzymania awaryjnego zainicjowany przez system można zatrzymać w dowolnym momencie poprzez wdepnięcie pedału gazu. W przypadku zatrzymania pojazdu, system może automatycznie włączyć nowy elektroniczny hamulec postojowy. Ponadto następuje odblokowanie, dzięki czemu ratownicy medyczni i inne osoby udzielające pierwszej pomocy mogą bezpośrednio dotrzeć do kierowcy w przypadku nagłego wypadku medycznego.


Active Brake Assist 5 - asystent hamowania awaryjnego na autostradach i w ruchu miejskim

Automatycznej interwencji hamowania przez system Active Sideguard Assist i automatycznego zatrzymania awaryjnego aktywowanego przez system Active Drive Assist 2 nie należy mylić z funkcją hamowania awaryjnego, jaką zapewnia system Active Brake Assist 5. ABA 5 współpracuje z czujnikami radarowymi i kamerami. W przeciwieństwie do systemu ABA 4, potrafi reagować na osoby poruszające się nie tylko częściowym, ale także w pełni automatycznym manewrem hamowania, które prowadzi do pełnego zatrzymania przy jeździe z prędkością do 50 km/h.

Gdy system ABA 5 rozpozna zagrożenie wypadkiem z pojazdem poprzedzającym, nieruchomą przeszkodą lub pieszym, który nadchodzi z przeciwka, z boku lub porusza się własnym pasem lub też nagle zatrzymuje się w wyniku szoku, kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie wizualne lub dźwiękowe. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system może zainicjować manewr częściowego hamowania ze zmniejszeniem prędkości nawet o trzy metry na sekundę, co stanowi ok. 50% maksymalnej skuteczności hamowania. Jeśli jednak kolizja jest nieuchronna, system może wykonać automatyczny manewr hamowania awaryjnego z pełnym zatrzymaniem, a następnie włączyć nowy elektroniczny hamulec postojowy.


W przypadku wszystkich systemów bezpieczeństwa oferowanych przez Mercedes-Benz Trucks obowiązują następujące zasady: wszystkie zostały zaprojektowane tak, aby w jak największym stopniu wspierać kierowcę w ramach ograniczonych możliwości systemu - jednak zgodnie z prawem to kierowca ponosi pełną i ostateczną odpowiedzialność za zachowanie pojazdu.

Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo systemów wspomagających, które potrafią aktywnie wspierać kierowcę w sytuacjach krytycznych, został potwierdzony podczas testów przeprowadzonego w latach 2008-2012 przez niemieckie stowarzyszenie BGL oraz towarzystwo ubezpieczeniowe Kravag, w których udział wzięło ponad 1000 pojazdów: stwierdzono, że prawdopodobieństwo udziału w wypadku ciężarówki wyposażonej w systemy wspomagania kierowcy w jest nawet o 34% niższe niż w przypadku pojazdów tego samego typu nie posiadających takich funkcji.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels