Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Actros L: nowy wzorzec luksusu

Utworzona: 2021-06-24


Mercedes-Benz Actros L, największy i najbardziej luksusowy model seryjny w swoim typoszeregu, oferuje szereg funkcji i elementów wyposażenia zapewniających wysoką efektywność pracy, bezpieczeństwo i odprężenie podczas jazdy oraz komfort mieszkalny.

Po tym, jak Mercedes-Benz Trucks w 2021 r. wprowadził na rynek dwa nowe modele ciężarówek – zaprojektowanego pod kątem wysokiej funkcjonalności Actrosa F oraz limitowany model Actrosa Edition 2 – teraz dołączył do nich Actros L, największy i najbardziej luksusowy pojazd w typoszeregu. Ciężarówkę można zamawiać w Europie od 1 lipca 2021 r., a jej produkcja rozpocznie się w listopadzie br.

Konstruując Actrosa L skupiliśmy się przede wszystkim na takich aspektach, jak komfort kierowcy, bezpieczeństwo, łączność sieciowa i całkowite koszty posiadania, aby zapewnić naszym klientom i ich kierowcom kolejne udogodnienia. Dzięki dialogowi z klientami wiadomo, jakie są oczekiwania firm i ich kierowców w stosunku do samochodu ciężarowego wysokiej klasy. Zareagowaliśmy na nie projektując i konfigurując nasz flagowy pojazd w odpowiednio wysokim standardzie. Jestem przekonany, że również w obliczu dotkliwego braku kierowców Actros L będzie mocnym atutem w ręku przedsiębiorców transportowych
– podkreśla Andreas von Wallfeld, szef marketingu, sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks.

Przestronnie i komfortowo

Kabina kierowcy, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace, ma szerokość 2,50 m i wyróżnia się wyjątkową przestronnością (brak tunelu silnika – płaska podłoga). Udoskonalona izolacja dźwiękowa ogranicza przenikanie do wnętrza niepożądanych dźwięków, co sprzyja odprężeniu – zwłaszcza w chwilach odpoczynku.


Bardziej zrelaksowaną jazdę umożliwia m.in. obniżona o 40 mm pozycja siedząca, zapewniająca jednocześnie wygodną widoczność drogi i jej otoczenia. Elementem zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności, są dostępne opcjonalnie reflektory LED, które w porównaniu z "ksenonami" charakteryzują się większą siłą światła. Do tego dochodzi aspekt ekonomiczny – w stosunku do tradycyjnych żarówek reflektory LED są bardziej energooszczędne i mają dłuższą trwałość.


Komfort kierowcy zwiększają też takie elementy, jak stylowe obicie fotela, nowa okładzina drzwi, materac o grubości 45 mm oraz przyjemna w dotyku wykładzina tylnej ściany w części sypialnej. Przyjemną atmosferę można dodatkowo wzmocnić dzięki licznym akcesoriom z linii Interior Line.

Bezpieczeństwo prze duże "B"

Aktywne systemy bezpieczeństwa przybliżają realizację wizji bezwypadkowej jazdy. Wśród licznych funkcji bezpieczeństwa są m.in. asystent pasa ruchu, system automatycznego utrzymywania odległości i MirrorCam zastępujący zewnętrzne lusterka główne i szerokokątne.

W wyposażeniu opcjonalnym dostępny jest asystent martwego pola S1X, który w porównaniu z dotychczasowym systemem S1R zyskał dodatkową funkcję mogącą uratować życie. Ten nowy tzw. Active Sideguard Assist nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, o ile kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie. Active Sideguard Assist rozpoznaje konieczność hamowania i ma szansę zapobiec ewentualnej kolizji.


W opcjonalnej kompletacji jest również system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). W określonych warunkach system ten aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać oraz skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2, Emergency Stop Assist, może zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca nie zareaguje. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy, a ponadto odryglowuje drzwi, aby umożliwić ratownikom medycznym lub innym osobom udzielającym pomocy szybkie dotarcie do kierowcy.

Tam, gdzie prawo wymaga asystenta hamowania awaryjnego, Actros L wyposażony jest również w Active Brake Assist (ABA) piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych – system, który pomaga unikać wypadków polegających na uderzeniu samochodu ciężarowego w pojazd jadący z przodu lub stojący albo zderzenia czołowego z pieszym, np. w wyniku rozproszenia uwagi kierowcy, niewystarczającego odstępu czy nieodpowiedniej prędkości. ABA 5 działa w oparciu o kombinację systemu czujników radarowych i kamer. Gdy system rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub osobą przecinającą tor jazdy – nadchodzącą z przeciwka, poruszającą się na pasie bądź zatrzymującą się nagle ze strachu – najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system inicjuje częściowe hamowanie. Jeżeli pomimo to niebezpieczeństwo kolizji nie mija, to przy prędkości do 50 km/h system ABA 5 może automatycznie wykonać pełne hamowanie, a po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie włączony elektroniczny hamulec postojowy.

Łączność sieciowa = większa efektywność

Sterujący tempomatem i skrzynią biegów system Predictive Powertrain Control (PPC) w określonych warunkach automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe. Umożliwia w ten sposób unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i zmiany biegów. Actros najnowszej generacji z PPC zużywa na drogach szybkiego ruchu i autostradach do 3%, a w ruchu podmiejskim do 5% mniej oleju napędowego w porównaniu z pojazdami, które nie są wyposażone w ten system. W zagadnienie efektywności paliwowej wpisuje się również nowy asystent stylu jazdy Eco Support, który pomaga kierowcy w wypracowaniu maksymalnie ekonomicznego stylu jazdy.

Informacje o działaniach i funkcjach systemów asystujących ABA 5, ADA 2 czy PPC kierowca widzi na standardowym kokpicie multimedialnym z dwoma kolorowymi wyświetlaczami. W wyposażeniu dodatkowym wizualizacja obejmuje także m.in. wskazanie masy całkowitej ciągnika i naczepy oraz nacisk na oś przednią, również w ciągnikach siodłowych z częściowym zawieszeniem pneumatycznym. Pomaga to kontrolować masę pojazdu i unikać jego przeładowania.

Portal z aplikacjami

Kto zamiast Multimedia Cockpit wybierze rozbudowany Multimedia Cockpit interactive, ten otrzyma jednocześnie szybki dostęp do portalu z aplikacjami (Mercedes-Benz Truck App Portal), który pozwala na korzystanie z nowych możliwości komunikacji sieciowej, w tym wyposażenie pojazdów w aplikacje zwiększające wydajność i komfort, np. w ramach usług telematycznych Fleetboard. Indywidualnie zestawiane usługi umożliwiają inteligentne połączenie sieciowe kierowcy, floty i zlecenia, co przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa i lepszego wykorzystania pojazdu. Przykładowo, analiza użytkowania pojazdu umożliwia ocenianie i optymalizację stylu jazdy, rejestracja czasu dostarcza szczegółowych informacji na temat czasów kierowania i odpoczynku kierowców, a Fleetboard Mapping pokazuje status i pozycję pojazdów. Funkcja pobierania kart kierowców i pamięci masowych umożliwia natomiast zdalne odczytywanie, transferowanie i zapisywanie wszystkich istotnych danych.

Na szczególną uwagę zasługuje aplikacja logistyczna HABBL, oferowana przez Fleetboard Logistics, krok po kroku asystująca kierowcom przy realizacji zleceń. Kierowca może ją obsługiwać równolegle na kokpicie multimedialnym Actrosa L i na dowolnym urządzeniu mobilnym z Androidem (służącym do obsługi zadań poza pojazdem). Wszyscy biorący udział w procesie transportowym, a więc kierowca, dyspozytor i klient, otrzymują zawsze te informacje, których potrzebują, co polepsza jakość procesów i jednocześnie zapewnia wysoką transparentność.

Wybrane nowości na portalu z aplikacjami to: Dashdoc – umożliwia obsługę zleceń bez użycia papierowych dokumentów (cyfrowe listy przewozowe i eCMR); YellowFleetApp – do komunikacji i zarządzania zleceniami; ServiceManager (mSM) – do cyfrowego zarządzania zleceniami i flotą; Mobile Enterprise – do mobilnego zbierania danych w trasiep; PlanBoard – do zarządzania transportem z cyfrowym planerem; ArealPilot – automatyczny dyspozytor.

Cyfrowa tarcza ochronna

Truck Data Center – moduł łączności sieciowej – odbiera dane z zamontowanych w ciężarówce czujników, kamer i urządzeń sterujących oraz analizuje je pod kątem różnych funkcji. Stanowi nie tylko podstawę dla wielu usług Fleetboard, ale także dla Mercedes-Benz Uptime – usługi umożliwiającej zwiększenie dyspozycyjności pojazdu. Jej celem jest maksymalizacja czasu, jaki ciężarówka spędza na drodze oraz wsparcie klienta w sprawnej realizacji zleceń transportowych, a ponadto ograniczenie i bardziej efektywne planowanie wizyt w serwisie. System wcześnie rozpoznaje konieczność przeprowadzenia naprawy, co pozwala na zmniejszenie liczby awarii, a klient otrzymuje wsparcie w szybkiej organizacji wymaganych napraw – zawsze z uwzględnieniem planowanych operacji transportowych. W rezultacie zwiększa się możliwość planowania pobytów w warsztacie, wzrasta dyspozycyjność pojazdów oraz poprawia się poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ofertę usług dla Actrosa L wieńczą indywidualnie konfigurowalne pakiety serwisowe oraz dostosowane do potrzeb klienta rozwiązania w zakresie leasingu, kredytu i ubezpieczenia. Np. umowa serwisowa CompleteMile obejmuje wszelkie prace warsztatowe, łącznie z wymianą zużytych części, jednak została skonstruowana w taki sposób, aby wysokość miesięcznych rat uzależniona była od rzeczywiście przejechanych kilometrów. Nie ma przy tym znaczenia, czy klient działa w branży sezonowej, np. budownictwie lub rolnictwie, czy jego przebiegi zmieniają się ze względu na lepsze i słabsze biznesowo miesiące.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels