Kto może skorzystać?
Złagodzenie może być wykorzystane przez każdego kierowcę, który prowadzi pojazd ciężarowy w Wielkiej Brytanii zgodnie z zachowanymi po brexicie unijnymi przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców i przewozi towary, jeśli zajdzie taka potrzeba. Złagodzenie nie jest ograniczone do określonych sektorów czy typów przewozów. Kierowca korzystający z tego złagodzenia może prowadzić pojazd poza Wielką Brytanią w okresie jego obowiązywania. Jednak ma ono zastosowanie tylko do kierowców prowadzących pojazdy na terenie Wielkiej Brytanii.Szczegóły złagodzenia
Zachowane przepisy dotyczące godzin pracy kierowców w UE mogą być tymczasowo złagodzone poprzez:- • wydłużenie dozwolonego zwiększenia dziennego czasu jazdy z 9 godzin do 10 godzin o dodatkową godzinę, tzn. do 11 godzin (z możliwością wykorzystania go maksymalnie dwa razy w ciągu 1 tygodnia)
LUB
- • zastąpienie obowiązku odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w wymiarze 45 godzin w ciągu 2 tygodni alternatywnym rozkładem tygodniowych okresów odpoczynku podanym poniżej, oraz zwiększenie dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 90 do 99 godzin. Umożliwia to wykorzystanie 2 kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku.
Alternatywny rozkład tygodniowych okresów odpoczynku dla kierowców stosujących złagodzenie do tygodniowych okresów odpoczynku wygląda następująco:
- • regularny tygodniowy okres odpoczynku w okresie 2 tygodni można zastąpić 2 skróconymi tygodniowymi okresami odpoczynku trwającymi co najmniej 24 godziny
- • następnie należy skorzystać z 2 regularnych tygodniowych okresów odpoczynku. Jednakże każde skrócenie tygodniowego odpoczynku musi być rekompensowane w normalny sposób równoważnym okresem odpoczynku wykorzystanym przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu
- • ponadto każdy odpoczynek wykorzystany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku powinien być połączony z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (który można podzielić na 2 regularne tygodniowe okresy odpoczynku).
Nie zaleca się korzystania z tego złagodzenia kierowcom wykonującym częściowo przejazdy międzynarodowe.
Czas obowiązywania
Tymczasowe złagodzenie będzie obowiązywać od 12:01 12 lipca i potrwa do 23:59 8 sierpnia br. W złagodzeniu muszą być uwzględnione kolejne tygodniowe okresy odpoczynku wykorzystane przed 12 lipca, a maksymalnie 3 kolejne okresy odpoczynku mogą obejmować 1 odpoczynek wykorzystany przed 8 lipca. Dwa kolejne pełne regularne okresy odpoczynku, w tym odpoczynek wyrównawczy, można wykorzystać w całości lub w części po zakończeniu tego złagodzenia. Departament Transportu zastrzega sobie prawo do wcześniejszego wycofania lub przedłużenia złagodzenia, jeśli zmienią się okoliczności.Korzystanie ze złagodzonych przepisów
Korzystanie ze złagodzonych przepisów nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa kierowcy. Nie należy oczekiwać, że kierowcy będą prowadzić pojazd w stanie zmęczenia - pracodawcy nadal ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników i innych użytkowników dróg.Praktyczne wdrożenie tymczasowo złagodzonych przepisów powinno odbywać się w drodze porozumienia między pracodawcami a pracownikami i/lub przedstawicielami kierowców.
Przewoźnicy muszą powiadomić Departament Transportu o zamiarze skorzystania z tego złagodzenia, wypełniając
- • formularz wstępnego powiadomienia i wysyłając kopię e-mailem na adres RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk
- • wypełnione powiadomienie uzupełniające z podaniem formy, w jakiej złagodzone przepisy będą wykorzystane należy wysłać e-mailem na adres RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk tydzień po zakończeniu okresu obowiązywania złagodzonych przepisów.
Ponadto podróżując zgodnie z unijnymi przepisami regulującymi czas pracy kierowcy mają obowiązek odnotować na odwrocie kart tachografowych lub wydruków powody, dla których przekraczają normalnie dozwolone limity. Takie adnotacje stosuje się w nagłych wypadkach i są one niezbędne dla skutecznego egzekwowania przepisów.
Departament zachęca przewoźników, którzy stoją w obliczu problemów wynikających z wysokiej ilości zleceń lub dużego odsetka absencji wśród kierowców, aby podjęli pilne działania w celu wykorzystania kierowców, którzy pracują w ograniczonym zakresie lub nie wykonują obecnie żadnej pracy.
Departament pragnie też podkreślić, że zgodnie z ogólną zasadą, przedsiębiorstwa mają obowiązek planować i zarządzać ryzykiem zakłócenia łańcucha dostaw.
Źródło: gov.uk